Har en 750 kg bromsad släpvagn med några år på nacken som i dagsläget är i behov av en ny axel. Då jag är lite sugen på en större vagn - både vikt- och lastutrymmesmässigt går jag in tankarna på om jag verkligen ska lägga ner tid/pengar på att ställa iordning den gamla eller helt enkelt se det som ett bra tillfälle att byta upp sig. Som ett möjligt alternativ till ny vagn har jag hittat den norska tillverkaren Gaupen. Däremot hittar jag i princip inget om denna vagn på byggahus.

Min fråga således (efter en lång inledning):
Ni där ute med en Gaupen kärra, är de något att ha? Hur känns kvaliteten i förhållande till priset?

Ha det gott!
 
Tittar också lite efter släp, har en diesel subaru =>
Max släpvagnsvikt, kg: 1700
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1470

Tänkte försöka ta be...

Såg gaupen släpen på blocket och tilltalades av priserna, men i bakhuvet vet man ju att man får det man betalat för... Jag skulle också vilja höra om nån har en sådan vagn
 
Gaupen är väldigt vanlig i Norge, utom norrut mot finnmark där de verkar ha en släpkultur mer lik vår nordsvenska, kanske beroende på den mer fria snöskotertrafiken, och där går det en hel del 4P. Som jag ser det är största felet de något klent tilltagna flakytorna på Gaupenvagnarna, vilket också torde vara anledningen till kulturskillnaden i Finnmark. I övrigt ser de väl ut att vara i klass med de flesta andra, men det är ett utlåtande utan egentlig substans då den mest närgångna undersökningen jag gjort av någon gaupen är att ha gått förbi och kört om ett antal.
 
lt1cobra skrev:
Tittar också lite efter släp, har en diesel subaru =>
Max släpvagnsvikt, kg: 1700
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1470

Tänkte försöka ta be...
Fr.o.m. januari 2013 blir med all sannolikhet max total ekipagevikt med B-kort (plus en liten endagskurs) höjt till 4250 kg. För tyngre ekipage kommer det att krävas CE, vilket antagligen blir oöverkommligt svårt att ta för vanliga dödliga.

Passa på att ta BE nu innan dom ändrar reglerna om du vill köra tyngre än 4250 kg!
 
mycke_nu skrev:
Fr.o.m. januari 2013 blir med all sannolikhet max total ekipagevikt med B-kort (plus en liten endagskurs) höjt till 4250 kg. För tyngre ekipage kommer det att krävas CE, vilket antagligen blir oöverkommligt svårt att ta för vanliga dödliga.

Passa på att ta BE nu innan dom ändrar reglerna om du vill köra tyngre än 4250 kg!
Nä, inte riktigt, över 4250 är det fortfarande BE som gäller upp till 7 tons totalvikt på ekipaget, dvs en sänkning från nuvarande 12 ton. Ska man köra runt med nuvarande BE-trailers med totalvikt över 7 ton kommer det att behövas CE eller den då nya behörigheten C1E. Det vill säga att om man idag har ett BE kommer man att få köra runt med en bil med 3500kg totalvikt och en lika tung släp bakpå. Mao inga skillnader att tala om då antalet ekipage som får väga mer med BE är "few and far between". Instämmer fullt i rådet att ta ett BE om man tycks vilja ha det, det förenklar mycket.
 
Gilbert, är du säker på att reglerna för BE ändras retroaktivt? Jag har sett någon uppgift om att BE tagna före något visst datum fortsätter att tillämpa gamla reglerna för totalvikt för BE. Det har ju förvisso endast en akademiskt betydelse eftersom man rätt sällan har tillgång till vagnar som väger mer än 3500kg.

I tillägg till ovanstående tycker jag mig ha förstått att den lilla kurs som krävs för utökad totalvikt på B är relativt lik BE-kurskraven, dvs, man kan lika gärna ta BE när man ändå håller på.
 
Det finns ingen viktbegränsning till 12 ton på BE idag, därimot kommer C1E att ha den begränsningen.

Inte heller kommer det att införas någon retroaktiv begränsning vilket jag fått besked om från Transportstyrelsen i samband med att jag tog BE för ett år sedan.

Se även http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6rkort_i_Sverige
 
Redigerat:
Ok, om vi går tillbaka till släpen, Ingen annan som har erfarenhet från dem? Eller vilka alternativ som finns. Vet inte hur det är med T/S men jag funderar på ett med två axlar. Blir jobbig att handjaga har jag förstått? Mitt behov är att kunna lasta tungt, >1000kg. Plus för två axlat är att det klarar gräsmattor bra...
 
Min far har ett tvåaxlat släp och det går utmärkt att handjaga. Det är lite tungt att vrida i sidled när det är tungt lastat, men det vägs imho mer än väl upp av att man får bättre balans och mindre tyngd på stödhjulet vid normal lastning (ett par skotrar med kälkar, flyttlass osv). De flesta enaxlade jag kört brukar lätt bli framtunga om man inte medvetet tänker på att lasta lite mer baktill. Trots detta har jag börjat kika lite smått efter ett enaxlat, jag har helt enkelt inget behov av ett större.
 
MathiasS skrev:
Gilbert, är du säker på att reglerna för BE ändras retroaktivt? Jag har sett någon uppgift om att BE tagna före något visst datum fortsätter att tillämpa gamla reglerna för totalvikt för BE. Det har ju förvisso endast en akademiskt betydelse eftersom man rätt sällan har tillgång till vagnar som väger mer än 3500kg.

I tillägg till ovanstående tycker jag mig ha förstått att den lilla kurs som krävs för utökad totalvikt på B är relativt lik BE-kurskraven, dvs, man kan lika gärna ta BE när man ändå håller på.
Eftersom det uttalats att nationella specialbestämmelser ska undvikas är jag rätt övertygad om att 7 tons tågvikt blir max även för gamla BE-innehavare, det har hänt förr, jag hade tex en gång i tiden taxi-behörighet, men den försvann när de ändrade reglerna och införde taxilegitimationen. Dessutom påverkar det ju som sagt endast ett fåtal, så några större proteststormar torde det inte bli. Men för att svara på frågan så, nej, jag är inte säker, men är tveksam till att det går att lösa på ett bra sätt för våra styrande.

Vad gäller mina 12 ton så var det fel, jag skulle ha skrivit 10 ton, det som verkar vara den tekniska maxtågvikten för ett be-trailerekipage, dvs utan hänvisning till nån form av lag.
 
Det finns även många fall där man behållit den gamla behörigheten. Jag kan tex inte tänka mej att alla som nu kör med släp som väger mer än 750 kg skulle tvingas ta den nya BE-behörigheten 2013. DET skulle bli ett ramaskri, om något.

Många näringsidkare är idag helt beroende av dagens BE-behörighet för sin försörjning, så att den skulle ändras har jag också synnerligen svårt att tro.

Vad är det för teknisk begränsning på 10 ton du talar om?
 
mycke_nu skrev:
Det finns även många fall där man behållit den gamla behörigheten. Jag kan tex inte tänka mej att alla som nu kör med släp som väger mer än 750 kg skulle tvingas ta den nya BE-behörigheten 2013. DET skulle bli ett ramaskri, om något.

Många näringsidkare är idag helt beroende av dagens BE-behörighet för sin försörjning, så att den skulle ändras har jag också synnerligen svårt att tro.

Vad är det för teknisk begränsning på 10 ton du talar om?
Att BE skulle krävas för att dra saker över 750 är ju inte aktuellt, det blir ju snarare så att de nya reglerna underlättar för folk med "bara" B. Den 10-tons begränsning jag talar om är de vändskivebilar som går att köpa där maxtågvikten verkar vara 10 ton.
 
EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV 2006/126/EG av den 20 december 2006 om körkort (omarbetning)

Artikel 13

2. Behörighet att framföra fordon som beviljats före den 19 januari 2013 skall inte kunna dras in eller på något sätt inskränkas genom bestämmelserna i detta direktiv.
 
Någon moderator kanske kan dela tråden i två delar....börjar bli lite offtopic.

För dagens BE finns ingen fastslagen gräns för max släpvagnsvikt och därmed ingen gräns för totalvikt. Däremot finns det ju en praktiskt gräns eftersom man inte kommer kunna dra hur mycket som helst med en bil som väger 3500kg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.