För många år sedan installerade GK gatubelysning i ett hörn av min tomt. Ganska precis där lyktstolpen står borde det finnas ett järnrör som hörnmarkering.

Vid kontakt med lantmäteriet säger de att det kostar mig ung 15 000 kr att få ny utmätning gjord.

En kostnad som jag får bära.

Tomten gränsar dels mot en GC-väg och dels mot gata och det är hörnet mellan dessa som lyktstolpen står.

Tips och råd?
 
Vad är ditt övergripande syfte? Vill du bara få dit en gränsmarkering för sakens skull eller är du irriterad på att GK har placerat en stolpe på din fatighet?
 
Inget ovanligt att lyktstolpar (av järnrör) har dubbel funktion och samtidigt agerar gränsmarkering.
 
Jag ska gräva upp/bort en häck som slutar mot hörnet på tomten och ersätta med staket. För att allt ska bli korrekt enligt regler och förordningar.

Finns ju ytterligare hypotetiska resonemang om nu lyktstopen står på min mark om hyra/ersättning. Men det är inte prioriterat på något sätt.

Något som är mer aktuellt är hur jag gör när jag ska gjuta ner hörnstolpen för staketet och det står en lyktstolpe intill. Men om stolpen tangerar min mark och jag vill utnyttja 100 % av tomten, hur göra då? Vem ska säkerställa att den inte tippar? Gissningsvis jag.
 
Enligt avstyckningskartan från 1938 är hörnet markerat med fastgjutet järnrör. Det är olagligt att avlägsna detta. Det åligger markägaren att dessa inte avlägsnas. Fint, eller hur?

Så det kostar mig 15 000 kr att få en ny utmätning gjord. Lite som att betala för att bli rånad...
 
Om ditt syfte nu "bara" är att få staketet på rätt plats, så räcker det väl med en s.k. Gränsutvisning, dvs att kommunens mätfolk kommer dit och bankar ner en träkäpp där hörnet är. Kostar nog bara mellan 1000-2000 kr.

Alternativet är ju att lyckas få gatukontoret att ta på sig ansvaret för att röret grävts bort, men det är nog riktigt svårt såhär 10 år senare!
 
Har du koll på de andra hörnmarkeringarna, går det med ett långt måttband mäta sig rätt exakt fram till den markering som du nu tycks sakna.
 
hsd
har Du haft någon kontakt med Komunen, om inte så ta kontakt med dem då de brukar ha tillgång till de aktuella kartorna digitalt och där kan stolpen vara utmärkt
samtidigt kan ju frågan om staket och hörnstolpe ventileras
i de flesta Kommuner löser man liknande problem smidigt
 
Har pratat med kommunens bygglovsavdelning som hänvisade till lantmäteriet som hänvisade till gatukontoret... Där tog en vänlig kvinna hand om det och skulle se vad de kunde göra, hon insåg att det började bli ett moment 22-ärende.

Nä, här i Uppsala gör man inte saker smidigt!
 
b8q skrev:
Om ditt syfte nu "bara" är att få staketet på rätt plats, så räcker det väl med en s.k. Gränsutvisning, dvs att kommunens mätfolk kommer dit och bankar ner en träkäpp där hörnet är. Kostar nog bara mellan 1000-2000 kr.

Alternativet är ju att lyckas få gatukontoret att ta på sig ansvaret för att röret grävts bort, men det är nog riktigt svårt såhär 10 år senare!
Bortgrävt troligen på 50-talet! Värre än 10 år. Dokumentationen var nog inte så tillförlitlig då, om man säger så...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.