Vi har en gatubrunn på vår parkering och jag undrar hur jag bör hålla den i bra skick.

I botten på den är det täckt med ett tjockt lager sand och löv. Det leder två rör (varav det ena grenar sig flera gånger) till den och båda verkar ha mycket sten och sand i sig. Jag antar att jag borde rensa men jag vet inte hur jag gör med brunnen. Ska jag gräva en bit ner eller bara ta det översta? Kan jag ställa till något?
Närbild av ett avloppsrör med synliga grus och löv inne i röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insyn genom rör med grov smuts och grus som blockerar dess väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy från insidan av ett rör som visar ackumulerade grus och smuts som blockerar flödet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på rost och smuts inuti ett metallrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tittar ner i en brunn med löv och bråte samt två rörändar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dra ut det du kan ur ledningarna, gräv gärna ur djupare så har sand och slam någonstans att fastna istället för att gå ut i ledningarna fortsättningsvis...
Ibland har såna brunnar en botten en bit ner, men det är inte heller ovanligt med bottenlösa ringar...
Alltid bra att ta ur sandfången nu och då, löv och annat om hösten och grus/sand efter vintern...
 
  • Gilla
T.Gustafsson och 1 till
  • Laddar…
P PaltArvid skrev:
Dra ut det du kan ur ledningarna, gräv gärna ur djupare så har sand och slam någonstans att fastna istället för att gå ut i ledningarna fortsättningsvis...
Ibland har såna brunnar en botten en bit ner, men det är inte heller ovanligt med bottenlösa ringar...
Alltid bra att ta ur sandfången nu och då, löv och annat om hösten och grus/sand efter vintern...
Tack! Det jag tycker är lite konstigt är att jag tycker bara att jag ser rör går från husets riktning (misstänker dränering och dagvatten) och inget som går mot kommunens dagvattenanslutning.

Kan den ligga under leran? Och i så fall, bör man frilägga den eller ska den vara täckt pga skadedjur eller lukt eller nåt annat? (förmodligen rena idiotfrågor men tänker att du kanske vet ).
 
Man monterar inte vattenlås på en dagvattenbrunn, så utloppsröret blir automatiskt helt blottlagt om vattnet i brunnen töms genom detta rör.
 
  • Gilla
Dannemart
  • Laddar…
D Dannemart skrev:
Tack! Det jag tycker är lite konstigt är att jag tycker bara att jag ser rör går från husets riktning (misstänker dränering och dagvatten) och inget som går mot kommunens dagvattenanslutning.

Kan den ligga under leran? Och i så fall, bör man frilägga den eller ska den vara täckt pga skadedjur eller lukt eller nåt annat? (förmodligen rena idiotfrågor men tänker att du kanske vet ).
Det är ju omöjligt att gissa hur ledningar går, alla har sina sätt att dra rör, inte allt för sällan är ju dagvattenbrunnar på parkeringar som tillhör fastigheter och brf:er en del av ett internt dagvattensystem innan det går vidare ut någonstans..

Du kan alltid ta ett armeringsjärn eller liknande och trycka ner i sanden/gruset för att se om du känner en botten, och på så vis kanske blotta ett lägre utlopp längre ner i röret/brunnen..

Det ser säkert olika ut i olika delar i landet, här har många betongbrunnar ett vattenlås i form av en armbåge på utloppet, så utloppet alltid är just under ytan, antagligen för att en stor del av dagvattenbrunnarna tidigare gick tillsammans med spillvatten...

Detta brunn ser dock för grunt ut i mina ögon för att vara ett dylikt..
 
En grovdammsugare med slang i rätt diameter rensar upp fint i rören
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.