Hej.

Har gått ur vår gemensamma vattenförening. Ca 20 hus uppskattar jag det till som är anslutna.

Lämnade papper till "styrelsen" att jag har kommunalt vatten och valt att gå ur,

Dom sa till mig att jag fick gräva ner till röret där det är indraget, Stänga vattnet koppla bort röret samt sätta igenhålet, Dom skulle ju givetvis vara med under själva bortkopplingen. Är detta korrekt? Eller kan jag kräva något av dom?

Bara så jag har lite kött på benen nästa gång vi stöter på varandra

mvh
 
Hemmakatten
Ja, tyvärr för din del, så har styrelsen nog rätt att kräva att du gräver och kopplar bort vattenröret.

Lite löjligt dock att de kräver att stå bredvid när du gräver. Borde räcka utmärkt med att du tar en bild och mejlar. Antar att styrelsen haft tidigare incidenter där oärligt folk sagt att de stängt av vattenledningen men inte gjort så.
 
Det borde väl finnas avstängningskranar från huvudledningen in till fastigheterna? Borde man inte kunna stänga och plombera där?
 
Hemmakatten
Jo, det borde det väl, men vet själv om två vattenföreningar som inte har det. Det är mindre föreningar som när nätet en gång anlades inte tyckte man hade råd eller att det var onödigt (enligt principen att alla vill väl ha vatten) och inte såg framför sig att det skulle kunna komma kommunalt vatten eller att folk borrar egna brunnar.
 
Okej jag får fundera lite, Dom borde gå med på att man stänger av ventilen nere i hålet, sedan häller jag ner betong. Då är den ju iprencip omöjlig att öppna igen.

Tusen tack för alla svar, ni är guld värda.

mvh
 
Hemmakatten
Så då finns det alltså en avstängningskran fast den är nedgrävd.?
 
Hej

Jag var kanske otydlig gällande det. Men man har en nyckel till avstängnings ventilen nere i hålet cirka 1.5m ner skulle jag uppskatta det till. Men tycker deras förslag var lagom bökig.
 
Redigerat:
Hemmakatten
Men då har du ju inga problem. Fattade det hela som att det dels inte fanns någon avstängningskran och dels att du var tvungen att gräva ner till röret.

Problemet är alltså att föreningen kräver att du avlägsnar hela eller del av röret till huset?
 
Ja precis dom vill att jag ska gräva ner bredvid avstängnings ventilen, sedan kapa röret. Men är det inte smidigare att kasta ner lite bruk eller något i själva trumman ner till ventilen efter dom stängt den givetvis?
 
M
Föreningen behöver väl kunna komma åt att byta ventilen, så att bara gjuta in den är nog inte bra. Du behöver fysiskt koppla loss din fastighet från föreningens system.
 
Hemmakatten
Betong tror jag inte föreningen går med på. De vill nog i framtiden kunna komma åt ventilen utifall det blir problem eller för att byta ventilen. Du får nog göra som de säger, dvs gräva fram en bit av röret och kapa och plugga din ände.

Edit: såg nu att Micke skrivit o lämnat samma svar som jag. Då har du i alla fall två personer som tycker likadant.
 
Borde man inte kapa och plugga röret vid tomtgäns (eller förgrening)? Lite jobbgt om föreningens rör springer läck...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.