Hej!

Jag har en garageuppfart som är belagd med smågatsten. Förmodligen är arbetet utfört någongång på 60-talet när huset byggdes. I sommar funderar jag på att lägga ny fogning på uppfarten. När jag ändå är igång: är det värt/möjligt att själv lägga om det som är nedsjunket? Det enda som är nedsjunket är som två hjulspår längst upp på uppfarten och det har inte blivit värre under dom två åren vi bott i huset. Jag antar att underarbetet är bra utfört eftersom det har hållit såpass länge. På uppfarten brukar vår bil stå så arbetet måste hålla för en bil. Är det möjligt att med gott resultat lägga om en del av stensättningen? Alla tips och tankar är välkomna.
Stenlagd gångväg leder fram mot brunt hus med ventilationsgrill, kantad av gräs och ogräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bildel av bil, kullerstensuppfart, soptunnor, träfasad, gräs, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ja, det är fullt möjligt. Plocka upp de nersjunkna stenarna och lägg dom vid sidan om, på ett sätt så du kan hålla reda på exakt orientering. Det ser ut som bågsättning och då använder man olika stora stenar på olika plats i bågarna, så enklast är att hålla redan på varje unik sten och dess placering. Rensa ut "böset" som faller ner i bädden från fogarna och fyll upp med lämpligt grus, tex. 0-5. Knacka tillbaka stenarna, och fyll inga fogar förrän du fått ihop allt, du kan behöver justera och jämka fogbredder för att få det snyggt.
 
  • Gilla
sirlongfellow och 4 till
  • Laddar…
Köp en markeringsfärg ich måla någon igenkänning på varje sten innan du tar upp dem. Tavelkritor för utomhusbruk funkar också om det inte regnar direkt på stenen. Bokstäver där du alltid skriver från samma håll ger igenkänning och hur de ska ligga.
Ta sen en bild
Först efter det tar du upp dem och lägger som de låg vid sidan av.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Det fina med marksten är möjligheten att lägga om stenarna.
Jag brukar ringa in dom skadade områdena med krita så man inte missar några stenar, och sedan flytta dom i tur och ordning åt sidan så man vet exakt vart dom ska ligga.

Lägg i rikligt med sand och slå ner den första stenen så den hamnar i rätt höjd, repetera sten för sten. Borsta ner grus i fogarna, klart.
 
  • Gilla
Jimmie_
  • Laddar…
Tackar för svar. Gött med ja-sägare, det stärker självförtroendet! En fråga bara; när jag fyllt på med ny sättsand, måste jag köra med en vibbra eller räcker det med en jordstamp? Det kommer ju vara en liten yta, det kanske inte ens finns så smala vibbror.
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Fyll upp och slå (på valfritt sätt) så du hamnar ca 1-2 cm under underkant gatsten med fast bädd. Lägg resterande material löst så du har något gott att sätta i. Har man något ordentligt att slå med, typ padda, så kan man ligga något högt med satt sten, för att sedan gå över och finjustera ner med paddan.
Är det små ytor, som det ser ut att vara här, hade jag nog skippat paddan och istället knackat ner stenen till färdig höjd direkt. Du kan alltid finjustera höjdmässigt med slägga efter du sopat i fogarna, om någon rackare känns hög.
 
Redigerat:
  • Gilla
svajorskan
  • Laddar…
Bygg en nedsänkt avdragare (regel med nedstickande skiva)så du lättare får till en jämn sand yta. Tycker inte du skall vara rädd att börja, svårt att göra det värre och smågatsten är tolerant för små höjdskillnader.
 
svajorskan svajorskan skrev:
Tackar för svar. Gött med ja-sägare, det stärker självförtroendet! En fråga bara; när jag fyllt på med ny sättsand, måste jag köra med en vibbra eller räcker det med en jordstamp? Det kommer ju vara en liten yta, det kanske inte ens finns så smala vibbror.
Om du sätter i sand behöver du inte stampa.
 
M
Ett inlägg i debatten. Vi sätter aldrig knott i sand på jobbet, till det använder vi flis. På 80-talet använde vi sand och stenmjöl till all sten/platt-sättning men det ändrades till flis, typ 2-5, 2-4, kärt barn har många namn.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ett inlägg i debatten. Vi sätter aldrig knott i sand på jobbet, till det använder vi flis. På 80-talet använde vi sand och stenmjöl till all sten/platt-sättning men det ändrades till flis, typ 2-5, 2-4, kärt barn har många namn.[/QUOTE

Same same, är det inte?
 
M
Jo branschfolk vet vad som avses men arbetar man inte med grus så brukar man få pekpinnar att det heter nått annat:geek:. T.ex. jag och mina kollegor säger fortfarande 0-18 och 0-40 men det benämns 0-16 och 0-32 idag.
 
M Markarbetaren skrev:
Jo branschfolk vet vad som avses men arbetar man inte med grus så brukar man få pekpinnar att det heter nått annat:geek:. T.ex. jag och mina kollegor säger fortfarande 0-18 och 0-40 men det benämns 0-16 och 0-32 idag.
Det beror ju på vilket brott det kommer från och vilka fraktioner dom tar fram.
 
M
P Prodigys skrev:
Det beror ju på vilket brott det kommer från och vilka fraktioner dom tar fram.
Ja så är det, du har helt rätt. Dock är i princip 100% av all samkross som tillverkas i standardfraktionerna 0-16, 0-32, 0-63, 0-90 och 0-150. Sveriges största leverantörer Ncc, Skanska, Svevia, Swerock m.fl. säljer i princip endast ovanstående fraktioner i samkross. Varför? Jag misstänker att det är trafikverket som satt dessa fraktioner som beställarkrav i upphandlingarna.
 
M Markarbetaren skrev:
Ja så är det, du har helt rätt. Dock är i princip 100% av all samkross som tillverkas i standardfraktionerna 0-16, 0-32, 0-63, 0-90 och 0-150. Sveriges största leverantörer Ncc, Skanska, Svevia, Swerock m.fl. säljer i princip endast ovanstående fraktioner i samkross. Varför? Jag misstänker att det är trafikverket som satt dessa fraktioner som beställarkrav i upphandlingarna.
Dom stenbrott som vi hämtar hos har även 0-18, 0-22, 0-40, 0-45, 0-50 mfl.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.