Hejsan allesammans!
Jag och min sambo funderar på att installera en gasspishäll istället för en glaskeramikhäll. Orsaken till detta är att jag upplever att de jag känner som har en vanlig glaskeramikhäll inte är nöjda med dem utan det krävs en induktionshäll för att man ska vara nöjd. Detta gör att kostnaden stiger och då kan man lika gärna satsa på gas.

Är det någon som har gasspishäll eller som har annan erfarenhet eller kunskap om detta alternativ?

Tacksam för alla tips jag kan få.

/Maria
 
hej!

Les tråden "modern ugn som ser gammal ut" samt sök på "gasspis" på forumet så får du mycket värdefull information. Finns en del gassberoende forumister ;)
 
Hejsan och tack för era svar. Jag fann mycket bra information tack vare er. Nu är det bara att sätta sig ner och bestämma sig.

Kram på er/Maria
 
Vi har haft nu vår gasspis i 2 år. Skulle aldrig välja något annat för att laga mat ;D

Vi anlitade en gasinstallatör. Vi hade redan förberett med ett rör genom grunden in i tvättstugan för att dra in gas från utsidan. Vi gjorde ett litet hus för två flaskor. Gasinstallatören drog rör från det lilla huset till gasspisen genom väggen mellan tvättstugan och köket.
Installerade en gasfördelare som är ansluten till 2 flaskor.
När den ena flaskan töms går automatiskt till flaska nr. 2.
Då är det lätt att byta flaska och vi är aldrig utan gas.

Hela installationen med material gick på 4800 kr vill jag minnas.

Man får inte dra gummislang genom väggen. Gummislangen mellan kopplingen och spisen ska genomgås var 3:e år så det ska vara lättåtkomlig.

Det går åt nästan 2 flaskor P10 per år. Jätte billig i drift ;D
 
Vi har liknande lösning som Sweli. Skulle aldrig vilja vara utan gas.

Har inte bott här ett helt år, men det verkar gå åt ca 2 P10 flaskor per år. Dom kostar 417 kronor styck och finns nästan överallt.

Berit
Ps. Som bonus var det trevligt att kunna laga mat när det var strömavbrott pga stormen i vintras...
 
Vi satte in både gas och el. Som alla andra som gjort lika dant så använder vi nästa bara gasen. Vi gjorde hela installationen själva. Det är mycket enkelt för den normalhändige. Delarna kostade lite drykt en tusenlapp och jobbet gjordes på två timmar. VI har bara en flaska så när det är slut får vi gå ut och byta.

/Zeb
 
Jag hittade det vi installerade på nätet

Automatisk flaskomkopplare med slangar och flaskanslutningar.

gasinstrument2%20copy.jpg 484300.jpg
 
Hej.
Installerade Siemens domino gas hällar för ett år sedan.
Jag gjorde all installation själv och det var inte svårt.
Och det har vi aldrig ångrat.
P11 flaska kostar ca 250:- att fylla på hos Volvo i Sjöbo och 2/år går det åt.
Vi valde 2 hällar med 2 lågor på och en med wok, woken har vi använt mycket lite och där skulle vi nog ha valt en el häll med två plattor istället, vi kanske ändrar detta fram över.
Se bilder på denna länk sida 4.

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=kokobad;action=display;num=1047296676;start=60#60
 
mickesgw skrev:
Hej.
Installerade Siemens domino gas hällar för ett år sedan.
Jag gjorde all installation själv och det var inte svårt.
Och det har vi aldrig ångrat.
P11 flaska kostar ca 250:- att fylla på hos Volvo i Sjöbo och 2/år går det åt.
Vi valde 2 hällar med 2 lågor på och en med wok, woken har vi använt mycket lite och där skulle vi nog ha valt en el häll med två plattor istället, vi kanske ändrar detta fram över.
Se bilder på denna länk sida 4.

[länk]
Wokplattan använder jag jätte mycket men inte till att woka ;D

Jag använder den till att t ex när jag har stora kastruller med spagetti eller potatis. Det går mycket fortare att koka.
När jag grillar kött på järnplatta. Kött ska tillaggas snabbt och i början med högvärme. Då passar wokplattan perfekt till det.
 
Sweli skrev:
Wokplattan använder jag jätte mycket men inte till att woka  ;D

Jag använder den till att t ex när jag har stora kastruller med spagetti eller potatis. Det går mycket fortare att koka.
När jag grillar kött på järnplatta. Kött ska tillaggas snabbt och i början med högvärme.  Då passar wokplattan perfekt till det.
Har samma erfarenhet, förutom att jag wokar mycket. Detta efter att jag hittade en RIKTIG wokpanna hos den asiatiska grönsakshandlaren. 75:- kostade den och består av utbankad svartplåt och ett stöddigt trähandtag. Konstigt nog hade INGEN av köksaffärerna i Göteborg andra wokpannor än de med plan botten (kass!). Det är A oh O med plan eller rund botten. Det skall gå snabbt, snabbt och kräva lite olja/vätska. Då fungerar bara rund botten. Gjutjärnsvarianten är för långsam.
 
När jag grillar kött på järnplatta.
Vad är det för typ av järnplatta, var kan man köpa en sån.

Vi har precis införskaffat en gaswok och jag älskar grillat kött så det lät ju mycket spännande.
 
Jag använder en vanlig räfflad gjutjärnsplatta (4-kantig stekpanna)
Finns t o m på Ikea vill jag minnas.

Annars kan du hitta den på Clas Ohlsson eller andra affärer.

Att jag använder just räfflad är för att det är bäst för att grilla/steka kött. Räfflorna gör att fettet som finns i köttet rinner av till kanterna av plattan.

Lite tips från Pampas i Argetina:
Plattan ska vara riktigt varm. När man lägger köttbiten ska det vara på max, sen sänker man till medium värme tills det är dags att vända kötet, då höjer man värmen till max och vänder köttet, efter en stund kan man sänka igen.
Denna procedur gör man för att stänga porerna i köttet.

Köp kött med fett på sidan. Man tar en bit av fettet när plattan är varmt och smörjer plattan med fettet (dra med en gaffel fettet runt på plattan en stund). Sen kastar man biten när man ser att plattan glänser av fett. Använd ALDRIG smör, det förändrar smaken.
Salta aldrig innan du lägger köttet på plattan. Salta först när du har vänt köttet då håller sig saften in i köttet och blir saftigt. Vänd köttet bara en gång.


Man använder samma princip som när man grillar. Aldrig salta köttet innan man lägger det på grillen.
När man ska salta köttet använder vi en sprayflaska med en blandning av salt och vatten.

Lycka till!
 
Stekplatta som jag använder såg jag på Verner&Verner
Den är rektangulärt och är räfflad på ena sida och slät på den andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.