Tjena!

Dottern på 4 år fick en elbil till barn förra året. Köptes beg på blocket, oklart hur gammal eller var den köptes ursprungligen men denna modell är det iallafall.
https://www.rull.se/vara-produkter/elbil-for-barn/elbil-fyrhjuling-revenger-rc

Hon älskar den och den bringar mycket glädje.
Dock finns ett problem. Gaspedalen går sönder stup i ett.
Har avverkat säkert 4-5st nu.
Det sitter 3st stift på undersidan och efter en tids använding så blir ett stift så varmt att det smälter plasten runt om och tillslut så tappar stiftet kontakt och pedalen slutar funka.
Vad är det för fel som kan orsaka detta?
Lägger upp bilder på dom pedaler jag provat med och som funkat under perioder för att sedan huxflux slutat funka. Det har funkat i ett par timmars körtid fördelat på några månader, senaste bytet gjordes i april.
 
  • Elapparat med öppen konstruktion, svart sladd, elektriska komponenter, skruvar, vit yta, skrift.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart strömbrytare på träyta, etikett med specifikationer, fyra metallanslutningsstift, märkt "WELLYE", elektronisk komponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Demonterade svarta plastdelar på träyta bredvid upp och nedvänd vit hink.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart strömställare med tekniska specifikationer och anslutningsterminaler synliga på en ljus botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart elektrisk komponent, troligen en strömbrytare, med skruvhål och elektriska anslutningsstift synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektronikkomponent, relä, svart plastkapsling, metallstift, elektriska specifikationer, ingjutna texter, CE-märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det direktstart eller är den varierande fart som ges med pedalen. Ser ut som direkt. Du får ta isär och kolla där stiften går in, i bland så är det dålig kontakt där och värmen går över i stiftet och smälter den.
 
Den ska ju enl. märkning klara en hel del ström. Har du kollat kontakterna som sitter på kablarna?
Är de friska, är kabeln ordentligt pressad i kontakten och sitter kontakten ordentligt fast i strömbrytarens kontakter?
 
J jonaserik skrev:
Är det direktstart eller är den varierande fart som ges med pedalen. Ser ut som direkt. Du får ta isär och kolla där stiften går in, i bland så är det dålig kontakt där och värmen går över i stiftet och smälter den.
Det är direktstart, finns 2 växlar fram och 1 back men dom finns det knappar för vid instrumentpanel.
Förstår jag det rätt att du föreslår att jag ska öppna upp ytterligare den lilla svarta klump som stiften går in i och se om det är dålig kontakt? Har ingen hel ny pedal och dom gamla trasiga kan man se utifrån att stiften rört sig och när detta skett så slutar den att funka.
Jag
 
E etompau skrev:
Den ska ju enl. märkning klara en hel del ström. Har du kollat kontakterna som sitter på kablarna?
Är de friska, är kabeln ordentligt pressad i kontakten och sitter kontakten ordentligt fast i strömbrytarens kontakter?
Ska erkänna att jag är inte vidare haj på el, vet inte hur det "ska" se ut och vad som kan göra att det blir såhär.
Med mina ögon så ser dom 3 kablar från stiften till pedalen hela och bra ut.
En sak jag minns är att första gången jag skulle byta pedal så satt kablarna fast som bara den och jag fick ta in ganska rejält för att få loss dom, var nog tillomed lite orolig för att något skulle gå sönder för dom satt så hårt.
Nu när jag tog loss den senaste pedalen häromdagen då elbilen slutat funka igen så var det lätt att dra loss kablarna från stiften, tillomed så att ena kabeln satt lös till den grad att den hade ett spelrum på ett par millimeter att åka upp och ner men inte alls så att någon kabel kunde lossna av sig självt.
Kan en sån sak, dvs att kabeln sitter lite löst göra att det blir en värmeutveckling på detta sätt och orsaka tillslut att stiftet blir så varmt att det smälter plasten runt?
Eller kan det vara så att jag kopplat fel och bytt plats på någon kabel till stiften eller skulle den ens starta då?
 
N Nyfiknast skrev:
Ska erkänna att jag är inte vidare haj på el, vet inte hur det "ska" se ut och vad som kan göra att det blir såhär.
Med mina ögon så ser dom 3 kablar från stiften till pedalen hela och bra ut.
En sak jag minns är att första gången jag skulle byta pedal så satt kablarna fast som bara den och jag fick ta in ganska rejält för att få loss dom, var nog tillomed lite orolig för att något skulle gå sönder för dom satt så hårt.
Nu när jag tog loss den senaste pedalen häromdagen då elbilen slutat funka igen så var det lätt att dra loss kablarna från stiften, tillomed så att ena kabeln satt lös till den grad att den hade ett spelrum på ett par millimeter att åka upp och ner men inte alls så att någon kabel kunde lossna av sig självt.
Kan en sån sak, dvs att kabeln sitter lite löst göra att det blir en värmeutveckling på detta sätt och orsaka tillslut att stiftet blir så varmt att det smälter plasten runt?
Eller kan det vara så att jag kopplat fel och bytt plats på någon kabel till stiften eller skulle den ens starta då?
Enl. spec så har bilen två motorer på vardera 35 W, det skulle ge en ström på ca 6 A under drift.
Är kabeln dåligt klämd/fäst i kabelskon så kan det bli lite värme vid höga strömmar.


Testkör bilen och samtidigt känn på brytare och kabel och försök avgöra var värmeutvecklingen sker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.