Jag är lite sugen på att köpa en gasolgrill och ha på altanen under tak. Vill såklart inte elda upp huset så undrar om det går. Är ett lutande tak och är tre meter högt där det är som högst. Öppet på sidan, bifogar en bild på hur det ser ut. Tänkte ställa den ungefär där bordet är mot det gråa.
 
  • Altan under lutande tak med två stolar och ett bord, öppen sida, leksaker och en cykel syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nemas problemas!
 
  • Gilla
MrMD och 1 till
  • Laddar…
Inga problem med elden iallafall.. men det blir en jäkla massa grillos/rök som kommer lägga sig som en dimma mot ditt tak.. har du ytterdörren öppen kommer all rök leta sig in i huset :rolleyes:
 
  • Gilla
stigarn
  • Laddar…
Z zzoink skrev:
Inga problem med elden iallafall.. men det blir en jäkla massa grillos/rök som kommer lägga sig som en dimma mot ditt tak.. har du ytterdörren öppen kommer all rök leta sig in i huset :rolleyes:
Tack för tipset det tänkte jag inte ens på. Vad tror du om os och rök i taket. Kommer det missfärga?
 
S stigarn skrev:
Tack för tipset det tänkte jag inte ens på. Vad tror du om os och rök i taket. Kommer det missfärga?
Det hänger helt på hur ofta/länge du grillar och till viss del vad/hur du grillar.
 
  • Gilla
stigarn
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det hänger helt på hur ofta/länge du grillar och till viss del vad/hur du grillar.
Ja det blir väl någon gång i veckan idag. Oftast hela köttbitar på indirekt grillning. Lutar nog mot köpa en billigare modell och testa hur det funkar.
 
Tänk på att inte ha grillen för nära bakomliggande vägg, det blir rejält varmt av strålningsvärmen plus att os och stänk ger tråkiga fläckar. Jag har en liknande setup dock med tegelvägg bakom: har satt upp några skivor fibercement bakom som skydd mot stänk/os. Dessa skivor är eldfasta och kan förmodligen funka bra som brandskydd mot din trävägg med några korta distanser bakom.
 
  • Gilla
stigarn
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Tänk på att inte ha grillen för nära bakomliggande vägg, det blir rejält varmt av strålningsvärmen plus att os och stänk ger tråkiga fläckar. Jag har en liknande setup dock med tegelvägg bakom: har satt upp några skivor fibercement bakom som skydd mot stänk/os. Dessa skivor är eldfasta och kan förmodligen funka bra som brandskydd mot din trävägg med några korta distanser bakom.
Tack för tipset, då kanske man bara kan ställa grillen mot väggen till vänster? Den borde ju tåla värmen mer då.
 
Fortsätter inte altanen utanför taket? Dom flesta gasolgrillarna har ju hjul och isåfall skulle man bara kunna rulla ut grillen när man ska grilla
 
P patfred skrev:
Fortsätter inte altanen utanför taket? Dom flesta gasolgrillarna har ju hjul och isåfall skulle man bara kunna rulla ut grillen när man ska grilla
Nej den tar slut till höger är ett staket där man inte ser. Så taket är tyvärr över hela.
 
  • Gilla
patfred
  • Laddar…
Såhär ser det ut till höger. Mer öppet runt men närmare taket. Skulle det gå ha den där kanske?
 
  • Vy från en balkong med en grill och cykel till vänster och upphängda växter till höger mot öppet uterum och bebodd byggnad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uteplats med ett öppet hörn nära taket, vit avskärmning till vänster, blomkrukor och en husdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rent värmemässigt _tror_ jag inte det är någon fara. Med en gasolgrill grillar man allt som oftast med stängt lock men visst, kan hända att taket blir missfärgat ändå pga os och värme
 
  • Gilla
stigarn
  • Laddar…
Ser inga problem. Tänk på alla som har husvagnar och båtar där utrymmet är betydligt mindre, det steks både kött, fisk och pannkakor inne utan problem.
 
  • Gilla
stigarn
  • Laddar…
P patfred skrev:
Rent värmemässigt _tror_ jag inte det är någon fara. Med en gasolgrill grillar man allt som oftast med stängt lock men visst, kan hända att taket blir missfärgat ändå pga os och värme
Rök och os pyser ut främst bakåt när vi röker och grillar på vår Genesis II 410 med stängt lock. Blev märkbart solkigt på bakomliggande vita tegelvägg efter bara en månad och en förbrukad PC10... krävdes en hel del skrubbande innan det återfick sin fräschör :)

Avståndet bakom grillen var iofs inte mer än att locket kunde öppnas med god marginal, större avstånd och/eller andra grillmodeller kan ge annat resultat.

tttomten tttomten skrev:
Ser inga problem. Tänk på alla som har husvagnar och båtar där utrymmet är betydligt mindre, det steks både kött, fisk och pannkakor inne utan problem.
Fast det är nog inte så vanligt att man brassar på med en 14 kW gasolgrill inomhus... det krävs definitivt någon form av brandskydd bakom mot eldfängda material i närheten och rejält med höjd och luft över grillen för att inte utmana ödet. Samt givetvis en brandsläckare i närheten vilket borde vara obligatoriskt när man grillar oavsett.
 
  • Gilla
stigarn
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Fast det är nog inte så vanligt att man brassar på med en 14 kW gasolgrill inomhus... det krävs definitivt någon form av brandskydd bakom mot eldfängda material i närheten och rejält med höjd och luft över grillen för att inte utmana ödet. Samt givetvis en brandsläckare i närheten vilket borde vara obligatoriskt när man grillar oavsett.
Självklart ska man grilla säkert, följa tillverkarens rekommendationer på avstånd, ha brandsläckare tillgängligt etc. Mitt svar var mera ett svar på os och röksituationen.
 
  • Gilla
stigarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.