Har en några år gammal Landman gasolgrill som jag köpte beg billigt för ett par veckor sedan som ett komplement till min kolgrill. Säljaren tände alltid med tändare då den inbyggda gnist tändaren inte funkade. Jag har kollat och kan se att gnista finns då man trycker in knappen. Dock så går det ej att starta grillen med den....Tänkte bara kolla om detta är ett vanligt problem med gasolgrillar och om det är något man kan fixa till eller om jag ska fortsätta med tändare/tändstickor. Någon?
 
Det funkar alltså att tända med tändare?
Provat byta batteri (långsökt kanske iom att du ser gnista, men)
 
Ja, på med gasolen och tänd med tändsticka funkar ju men det finns en knapp tändning som ska fungera. Den går inte på batteri vad jag kan se. Det är något slagstift eller likande som ger en gnista vi brännaren och jag ser att en gnista kommer men det verkar vara för klent för att tända gasolen.....
 
Det är superviktigt att gnistan träffar rätt för att tända gasen. Jag fick hålla på rätt länge för några år sen för att justera in gnistan på min gasolgrill. Om gnistan träffar brännaren uppe på "läppen" så tänds inte gasen. Gnistan måste ta väldigt nära ett av hålen där det strömmar ut gasol.
 
Ok! jag ska testa och böja till den i morgon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.