Har fått en murikkaa av min käre sambo och lyckats koppla gasolflaskan utan läckage.
Men som nybörjare i gasolvärlden så undrar jag en grej.
Hur säkert är det? Vad är oddsen för att elden letar sig tillbaka i flaskan å det säger kaboom?
Vad behöver man tänka på?
 
Gasen måste ha syre för att brinna. Det kan inte leta sig bakåt i systemet.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
0% säger jag.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Regulatorn har backspärr så elden kan inte komma in i tuben.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Tack. Då vet jag
 
Vissa gamla gasolregulatorer har ingen bakslagsspärr och dem undviker jag.

Förövrigt har gasolflaskor en säkerhetsventil som öppnar och blåser en eldstråle rakt upp om de överhettas eller får bakeld av något slag. De exploderar med andra ord inte.

Acetylengas som används i gassvetsar är en helt annan sak. Då en sådan får bakeld skall man hinna lägga sig i en dikesbotten minst 100 meter därifrån innan explosionen kommer.
Det är nog därifrån du har fått det här med explosionsrisk.
 
Det kan inte bli bakband i gas slangen eller i tuben. Möjligen om du ansluter den till en skärbrännare med syrgas och det på grund av fel pressas syrgas tillbaka i gasolflaskan. Men det känns långsökt. Har man ingen syrgasflaska i systemet så är det helt omöjligt med bakbrand.
 
Hemmakatten
Jag har tidigare haft båt med gasolkylskåp, husvagn nåt år och nu gasolhäll i huset, som jag älskar att laga mat på. Det finns inga risker med gasol om man monterat det rätt och underhåller gasolledningarna.
 
Risken som finns är ju att det kan komma ut gas som kan kväva eller orsaka brand eller explosion. Det kan ske genom läckage eller attmsn glömt en förbrukare på. Så riskfritt är det inte. Men den risken som TS är orolig för finns inte.
 
Tack för alla lugnande råd :)
Jag var egentligen inte så orolig, men vill alltid vara säker på det jag pysslar med.
Trodde väl inte att det var nån större risk, men man kan ju aldrig vara hundra innan man frågat. :)
 
Hemmakatten
Hoppas det känns bättre nu.

Kan tillägga att vi inomhus nedanför gasolhällen har ett gasolledningarna som aldrig löst ut.

Vi har också en wokbrännare som på full effekt är 9kW. Den får bara användas utomhus.

Använd din Murikkaa och njut av det du anrättar/grillar på hällen. :)
 
  • Gilla
holetaker
  • Laddar…
En sak man kan tänka på är att förankra sina gasoltuber så de ej kan välta. Beroende på vilken regulator man har så kan det komma ut flytande gasol med stora lågor som följd om en tub kommer på sidan.

För ett tag sedan skrevs det här på byggahus om ett hus som brann ner för att en gasolgrill vält på altanen. Men faran skall inte överdrivas om man är försiktig, samt om man är kvicktänkt ifall det trots allt skulle ske något.
 
  • Gilla
holetaker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.