Hej!

Har några frågor angående gasledningar... hur lång tid tar det för en hantverkare med gasbehörighet att  plombera och ta bort gasrör i ett kök... dvs. hur mycket kostar det? Är det lätt att göra? Just nu står det en gammal gasspis och en gasmätare som tar upp ett helt köpsskåp i min nyköpta brflägenhet.
 
Hej!

Är du verkligen helt säker på att du ska ta bort det?
Om du gillar att laga mat så tycker jag att du borde köpa en ny gasspis istället.
Det finns inget bättre att laga mat på.

Eller är gasen avstängd i huset?

;) Ulrica
 
C
Fredrik.e skrev:
enligt den rör krökaren som vi anlitar så måste det stängas i gatan om man ska ta bort gasrör i lägenheter = många $ , i tid tar det nog inte mer än 1 timme .
Det låter högst osannolikt att det inte skulle finnas en avstängningskran där servisledningen kommer in i fastigheten. Varför skulle det inte räcka med att stänga av denna?
 
OK. Håll i dig, gasgubbarna (2st) från Fortum var hemma hos mig och drog om gasen i köket, bytte ut några rör och plockade bort gasklockan. 3500 kronor plus moms bara för det besöket (fast pris). De arbetade i cirka 1 timma.

Sedan kommer de tillbaka för att koppla in nya gashällen. Pris 900 kronor plus moms för det.

Hutlöst dyrt, enligt såväl mig själv som gasgubbarna. Men någonstans ifrån måste väl Fortums VD få sina 84 miljoner kronor i bonus...
 
Pluggade igen rören för en vecka sedan. Priset landar på 1700 för 10 minuters jobb... dyrt? Ja. Det där med att stänga igen rören på gatan stämmer inte alls. De två gubbarna som var hos oss lät gasen ligga på. De pressade in en trasa i det öppna röret de nyss skruvat upp. Monterade bort den gamla polettlådan (man betalade per liter gas direkt i lägenheten förrut...).. drog ut trasan och skruvade igen hålet. Visst åkte det ut endel gas men med fönstret öppet och någon gasmätare de hade verkade det ju funka fint.
 
Vem gjorde jobbet för 1700? Behöver tips på någon billigt och bra som kan kapa bort mitt rör som går in i köket och sedan plombera det... Tips på någon som kan detta i Malmö?
 
Carl Hansson Rör & Värme (Stockholm)

Proppade min stadsgas för 671 kr inkl moms för knappt ett år sedan.

37 kr - svart ad huv 25
20 kr - tät och smörjmaterial
400 kr - arbetskostnad
80 kr - servicebil

Gasgubben jobbade under tryck med öppet fönster och mätte sedan med nåt instrument att proppningen blev bra. Tog 20 min med lite trevligt samtalande och så... Är jag nöjd? JA!
 
cpalm skrev:
Det låter högst osannolikt att det inte skulle finnas en avstängningskran där servisledningen kommer in i fastigheten. Varför skulle det inte räcka med att stänga av denna?
Har hört att om man stänger av gasen så får man problem med spisar som används för tillfället och även med luft i systemet. Spisar slocknar och de som inte har tändsäkring kommer då läcka gas när gasen slås på igen. Inte så värst bra... Så gasgubbarna jobbar ofta under tryck istället.
 
Redigerat:
FSS skrev:
Har hört att om man stänger av gasen så får man problem med spisar som används för tillfället och även med luft i systemet. Spisar slocknar och de som inte har tändsäkring kommer då läcka gas när gasen slås på igen. Inte så värst bra... Så gasgubbarna jobbar ofta under tryck istället.
Ringde och undersökte detta för kunds räkning och bor man i lägenhet och har otur så åker man på luftning av alla "ändpunkter" i samtliga lägenheter på samma stam. Blev rätt dyrt till slut men om man kan göra det för under 1000:- så kör vetja. Om du inte är kock och tvärt måste ha gasen kvar så köp dig en bra induktionshäll. Gasen lever lite på övertid för att det är kult och ballt med eld.
 
Innan man slänger ut gasspisen så se efter hur kraftig elservisen och stigarna till lägenheten är...är det byggt för gas så kan den vara dimensionerat för kylskåp och lite lyse bara...
 
Vi lät för ett par år sen plugga en gasledning i ett rum i vår lgh som tidigare varit kök. Ledningen var redan pluggad, men stack fortfarande ut genom väggen. Vi plockade in en gas-kunnig röris som kunde ta bort det rör som stack ut i rummet och plugga direkt inne i stammen. Jag hade knackat upp väggen innan så han kom åt. Hans jobb tog ca 10 min och han behövde inte stänga av gasen i huset: Han öppnade ett fönster, Inspekterade konstruktionen, förberedde ny plugg, vred loss rörstumpen som stack ut, gängade ur, tummen för hålet för att minimera läckage, i med den förberedda pluggen, gänga i dra åt, kontrollera tätheten...
Har för mig att det landade på nånstans under tusenlappen, de debiterade väl en timme och lite material antar jag.

Angående gas eller induktion: Vi gjorde även om det rum som nu är kök i samma lägenhet. Vi valde då mellan gas och induktion. Vi hade nog hellre tagit induktion, men det visade sig att vi hade lite för lågt uppsäkrat och att elstammarna var i klenaste laget. Det hade dock gått med vissa uppgraderingar sa de. Eftersom det skulle bli några tusenlappar extra valde vi att behålla gasen. Vi behövde "bara" låta flytta ledningen ett par meter. När räkningen kom på den flytten så insåg vi att vi förmodligen liga gärna kunde tagit ellösningen... Nåja, vi är helt nöjda med gaslösningen också.
Vid flytten av gasledningen stängde de av gasen i hela huset och satte upp lappar till de andra boende att de inte fick använda gasen under tiden, samt att de skulle höra av sig om de fick problem efteråt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.