Hej forumet!

Jag har ett par funderingar som jag skulle vilja ha era synpunkter på.

I min uppgång i en bostadsrättsförening i Stockholms innerstad har några innehavare byggt om och ändrat planlösningen ganska radikalt.

Ursprungligen är detta hus från 1926 byggt så att varje plan innehöll en enda våning, men senare delades den upp i tre. Så gjordes av alla våningar i fastigheten. Jag har det ursprungliga köket, jungfrukammaren (sonens sovrum), barnrummet (mitt sovrum), barnens matrum (ett stort genomgångsrum utan fönster) och damsalongen (mitt vardagsrum). Allt är utmärkt i den ursprungliga ritningen från 1926 som jag har fått från stadsbyggnadskontoret. Badrummen skapades i den ursprungliga serveringsgången. Vi har alltså en V/A-stam i köken, gasledning i köken och en V/A-stam i våra badrum.

1999 skedde ett totalt stambyte, dock gjordes inget åt gasledningarna. Vi som har stadsgas har alltså våra ledningar i köken kvar. Nu när jag ska bygga om mitt kök så har jag kollat med grannarna och ett par av dem har flyttat köken till genomgångsrummen och därmed kopplat på sina kök med diskmaskin m m till samma stam som badrummet. Det gamla köket har de gjort om till sovrum. Gasledningen med blyrör från 1926 är dolt bakom gipsvägg, den flödar ju fortfarande upp till mig och andra grannar som har kvar köket på ursprunglig plats. Nuvarande innehavare visste inget om ”någon gas”. Jag har pratat med styrelsen men de bara skrattar när jag frågar om det finns bygglov för ombyggnaden och om vi andra medlemmar också får koppla på våra kök på stammen för badrum. Om sex lägenheter ska använda en stam för badrum även för kök, kommer det funka? Styrelsen får ju inte hindra någon medlem från något som en annak medlem fått tillåtelse till.

Jag kanske är petig, men vad säger ni kloka? Dels om det är ok att ändra så att alla kök och badrum går på samma stam och är det ok att låta en gasledning från 1926 gå igenom ett sovrum? Dessutom utan att den som köpt lägenheten vet om det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.