Har Smeg PGF75, upplever att det är dålig effekt. 30mbar reg, 18m 15mm kopparrör mellan reg och häll. Munstycken för gasol installerade. Videon visar pastakok på 1800w brännare på fullt. Har jag för höga förväntningar?
 
A
T thomasek skrev:
[video] Har Smeg PGF75, upplever att det är dålig effekt. 30mbar reg, 18m 15mm kopparrör mellan reg och häll. Munstycken för gasol installerade. Videon visar pastakok på 1800w brännare på fullt. Har jag för höga förväntningar?
Man kan uppleva att SMEG har dåligt fjutt på gasen, men om det verkligen är så...
Koka upp en liter vatten och ta tiden
 
Jo det blir nog nästa steg...
 
Har också dåligt tryck i vår.
En IKEA/Whirlpool.

Tar tid att koka upp grejor, samt svår att reglera.
Bättre ös i mitt gamla Trangia-kök... (Gasol)

Den är specad till 30mBar, och det sitter sådan regulatior, dock har jag inte koll på rördimmentioner.
Slangen vid tuben ser ut som std husvagn typ...

Fick ett tips att testa med 50mBar regulator, men ej kommit så långt.
Hällen satt i huset när vi köpte det, skall vara från 2014/2015 typ.
 
T thomasek skrev:
Jo det blir nog nästa steg...
Koka upp 1 liter vatten I en gryta som väger 1kg tar ca 10min omräknat ger det en nettoeffekt på ca 800w... mindre än hälften av specad effekt...
electroluxaren skrev:
Man kan uppleva att SMEG har dåligt fjutt på gasen, men om det verkligen är så...
Koka upp en liter vatten och ta tiden
 
A
T thomasek skrev:
Koka upp 1 liter vatten I en gryta som väger 1kg tar ca 10min omräknat ger det en nettoeffekt på ca 800w... mindre än hälften av specad effekt...
Då är din upplevelse om dålig fjutt korrekt har du fler och större dysor kan du prova dessa
 
  • Gilla
thomasek
  • Laddar…
T thomasek skrev:
[video] Har Smeg PGF75, upplever att det är dålig effekt. 30mbar reg, 18m 15mm kopparrör mellan reg och häll. Munstycken för gasol installerade. Videon visar pastakok på 1800w brännare på fullt. Har jag för höga förväntningar?
Om du plockar av vreden (dra rakt upp) så finns det en ställskruv av mässing så du kan ställa upp effekten. Med risk för att det sotar lite mer om du ställer för högt.
 
  • Gilla
thomasek
  • Laddar…
Finns det ekonomiskt försvarbara mätare man kan montera på ledningen innan gashällen så att man kan kolla tryck eller flöde under bruk ?

Finns det alltid individuella inställningar bakom vreden på alla fabrikat?
 
A Arga ingenjörn skrev:
Om du plockar av vreden (dra rakt upp) så finns det en ställskruv av mässing så du kan ställa upp effekten. Med risk för att det sotar lite mer om du ställer för högt.
Ok, tack för tipset! Ska testa det (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.