Hej
Jag är surfar runt och söker efter en 90 cm spis med kombination gas/induktion, hittar inte nåt intressant. Har någon nåt tips, sen undrar jag hur det funkar att ställa en 90 cm spis i hörn, ser det ok ut eller?

Norrland
 
Tipsar som vanligt om Ilve som jag har själv. IGF och Smeg är i samma klass. Kör med induktion eller gas. Du kommer att ångra beslutet att blanda två olika. Det har alla som jag känner gjort. Det blir som Cambozola-ost. Varken eller.

http://www.italianbrands.se/index-ilve.html
Planera din gasanläggning ordentligt.
 
Varför är kombination inte bra? jag ville ha en induktionsdel för att tex dottern kan koka lite tevatten eller om gasen tar slut. planeringen av anläggningen ska nog funka, är van vid gas då vi inte har el på vårt sommartorp utan har gasolspis,
-kylskåp och -värmare.
Norrland
 
Jag tror inte du kommer att använda induktionsdelen alls, utan bara hålla till på gasen. Jag hade samma funderingar då jag köpte en Ilve-spis, men det slutade med enbart gas-plattor, och det ångrar jag inte en sekund!

Om det bara gäller att värma tevatten så är det bättre att köpa en elektrisk vattenvärmare, enkel att använda och billig i drift. Barnen lär sig hantera gasplattor med tiden. Mina är 9 och 11 år och fixar det alldeles utmärkt.

För att undvika att gasen tar slut så har du helt enkelt två gasflaskor hemma. Själv kör jag med två stycken P11.
 
Vi tänkte också ha "både och" men blev varnade av många som hade det så, men bara använde gasen. Nu fick vi "både och" eftersom vi köpte den begagnat av en som ångrat sig !

Vi använder aldrig hällen som sitter mellan gasplattorna till annat än förvaringsyta, största delen av tiden så ligger det en skärbräda över hällen.
 
Ni har nog övertygat mig, jag skippar induktionsdelen, valmöjligheterna blir ju dessutom betydligt större.

Norrl.
 
Å andra sidan har jag en Lacanche med "gamla" gjutjärnsplattor kombinerat med gas och en stekhäll (också gas). Jag använder både-och u, ungefär lika mycket också, dock blir det en del grytdubblering eftersom gas- och gjutjärnsplattor gör sig bäst med olika bottnar på grytorna.
 
jag har en 90 cm ilve med 4 gas plattor och en elplatta i mitten. Jag använder elplattan dagligen för att koka pasta, potatis osv. Sen steker och wokar eller vad jag nu håller på med på gasplattorna. Tycker faktiskt att elplattan är bra som komplement. Ilve verkar dock inte ha induktion blandat med gas utan det är en vanlig glaskeramik el platta
 
Jag har sett att även Siemens producerar moduler med två induktionsplattor, två gasplattor samt två keramiska plattor.
 
Hemmakatten
Vi har bara gasol, har inte saknat elplatta en sekund sedan vi installerade gasolhällen.
 
Låter bra. Vi har valt en SMEG med bara gas, och ser fram emot att den levereras :)
 
Någon som har tips om spishäll med kombinerad gas/el?
 
Oj, en tråd om gas VS. induktion utan en hetsk debatt om vad som är bäst!!!!

Vi var i samma situation för några år sedan och valde till slut enbart induktion. Vi har inte ångrat oss en sekund ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.