Hej!

Har nyss skaffat en Kia Ceed SW Plug-In hybrid och haft elektriker här som installerat en GARO GLB laddbox 3 fas med lastbalansering. Den är begränsad till 13A med SW2 för jag har 16A huvudsäkring, enligt rekommendation i manualen.

I bilen kan man begränsa laddströmmen till Maximal, Minskad och Minimal för två olika typer av laddare som kallas Stationär och Bärbar. Jag tolkar Stationär som en laddbox, och en bärbar som en underhållsladdare med vanlig stickpropp.

Problemet är att bilen tycker GARO laddboxen är en bärbar laddare, så om jag har satt den inställningen till något annat än Maximal får jag inte ut full laddström.

Finns det någon på forumet som har samma problem med GARO GLB och en Kia bil? Eller annan bil för den delen?

Har försökt läsa standarden för billaddning IEC 62196-1 men den fullständiga kostar en hel del pengar så den har jag inte fått tag i. Frågan hur/om laddboxen kommunicerar vad den är för laddare till bilen. För på något sätt måste ju bilen förstå att det är en stationär eller bärbar laddare eftersom bilen verkar särskilja på dem?
 
  • Gilla
martink78
  • Laddar…
Bilen känner av laddutrustningens maximala kapacitet. 16A in så följer den (styrs av) inställningen under stationär.

Lägre än så (som du gjort) då identifieras den som en bärbar och följer istället inställningen under den menyn.

Så du skulle kunna ställa upp Garon till 16A OCH därigeom följa inställningen under stationär. Dock måste du då hålla den nedställd i den menyn i så fall för att inte överbelasta huvudsäkringen i huset.

Så allt verkar funka som det ska och både laddbox och bil gör det de ska.
 
  • Gilla
martink78
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Bilen känner av laddutrustningens maximala kapacitet. 16A in så följer den (styrs av) inställningen under stationär.

Lägre än så (som du gjort) då identifieras den som en bärbar och följer istället inställningen under den menyn.

Så du skulle kunna ställa upp Garon till 16A OCH därigeom följa inställningen under stationär. Dock måste du då hålla den nedställd i den menyn i så fall för att inte överbelasta huvudsäkringen i huset.

Så allt verkar funka som det ska och både laddbox och bil gör det de ska.
Jag misstänkte att det kunde vara så dumt men hoppades på motsatsen. Så även om jag sätter den till 16A kommer ju lastbalanseringen begränsa strömmen och laddboxen kommer uppträda som bärbar.

Är ju inget problem egentligen, jag vill mest veta om det är något fel på laddboxen eller bilen då ingen av dem var gratis.
 
  • Gilla
martink78
  • Laddar…
Bärbara eller stationära laddboxar/laddkablar gör ju exakt samma under skalet.

Är ändå ganska smart att det finns två ”styrprogram/menyer” i Kian. De flesta elbilar har oftast bara en meny, vissa saknar helt inställningsmöjligheten.

Vad är det du vill göra/saknar utifrån den setup du har idag via box/bil?
 
  • Gilla
martink78
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Bärbara eller stationära laddboxar/laddkablar gör ju exakt samma under skalet.

Är ändå ganska smart att det finns två ”styrprogram/menyer” i Kian. De flesta elbilar har oftast bara en meny, vissa saknar helt inställningsmöjligheten.

Vad är det du vill göra/saknar utifrån den setup du har idag via box/bil?
Testade att stänga av lastbalanseringen och öka strömmen i laddboxen gradvis. Visar sig att <=12A = bärbar och >=13A = stationär.

Tyckte också det var smart från början men början luta åt att det är ganska korkat. Problemet var att bärbar var nerställd till minskad. När jag fick laddboxen installerad fick jag inte ut den ström jag förväntade mig, och eftersom jag tog för givet att den kunde särskillja på dom olika laddarna när det finns två olika inställningar fick elektrikern komma hit och se över installationen och Garo supporten bli inkopplad. Allt för en "smart" funktion i bilen
 
  • Gilla
martink78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.