Vi har ca 150m² uppfart med singel (4-8 tror jag).
Tanken är att fixa till den i år genom att snygga till alla kanter och fylla på med en del ny singel.

Har någon enstaka gång krattat hela uppfarten med en vanlig kratta men har en liten plan att köpa/bygga en större modell som man kan dra efter sig. Anledningen är att det tar extremt lång tid att göra det med en vanlig kratta och det är extremt tråkigt.

De modeller jag hittar är gjorda för att dra efter åkgräsklippare och verkar känsliga för att höjden justeras in rätt. Ska man dra en sådan för hand så blir det ju svårt att hålla samma höjd hela tiden och resultat blir väl därefter.

Finns det någon som hittat en modell man drar för hand eller har tips på hur man kan bygga en?
Har lite funderingar men eftersom jag inte har svets hemma så vill jag helst det blir rätt direkt.
Fundering 1:
Ett VKR i lagom storlek (50x50x3 eller 50x50x5) och svetsa på rundstång (10mm kanske) med 50-75mm mellanrum. Bredd ca 1m

Fundering 2:
VKR här också men istället för rundstång använda vinkelprofiler som tänder (20x20?)

Eventuellt gör man två längder som svetsas ihop till en rektangel för att hålla den parallell med marken och sen drar man den med ett rep bara.
 
Tror det är svårt att dra med rep eftersom den så måste vara ganska tung för att ligga stadigt samt svårare att få det rakt och snyggt.

Morfar hade en dragelse att kratta grusgångarna inför varje helg och den krattande har jag kvar nu när vi bor det huset. Man fick kratta en del som barn men det var enormt viktigt att det blir spikrakt annars var det inte snyggt, sen att man 2h senare körde bil på gången spelade ingen roll. ��

Det viktigt enligt mig är att det är lite tyngd i krattande så att debatörer drars igenom gruset och inte glider över.
 
  • Gilla
Tigermilk
  • Laddar…
Tanken var att kunna lägga på 400mm betongplattor för att få mer vikt,
Har lite snabbt ritat upp två varianter.

Vikten ligger runt 20kg

Kan det fungera?
Vinkeljärn.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pinnar.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sök gårdsharv på blocket så hittar du säkert nån billig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.