Hejsan,



Jag tänkte kika ifall någon kan hjälpa mig på traven. Jag är som sagt på jakt efter någon Hörnlist alt någon gardinskena som har det integrerat (någon som har tips?).


Hur hade ni gjort, jag har idag gardinskena som är monterat på väggen men vill flytta upp allt till taket, och göra som på alla hotell..



Har ni tips får ni gärna dela med er, eller om ni själva gjort något liknande.
 
  • Före- och efterbild av gardinskenor, där före-bilden visar en väggmonterad skena och efter-bilden visar en takmonterad skena, vilket ger ett snyggare utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Den del som döljer den översta delen av gardinen brukar kallas för kornisch. Det vanligaste är nog att man sätter fast gardinskenan i taket, eller allra högst upp på väggen beroende på var det går att sätta fast den bäst och sen sätter man upp en kornisch framför den. Jag kan inte komma ihåg att gardinen har hängt direkt på kornischen på något hotell. Med belysningen på baksidan av kornischen så blir det nog inte bra om gardinen hänger i kornischen utan det behövs lite mellanrum så att belysningen blir bra.

Det dyker upp mycket länkar när man söker på kornisch.
 
  • Gilla
sträss
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Den del som döljer den översta delen av gardinen brukar kallas för kornisch. Det vanligaste är nog att man sätter fast gardinskenan i taket, eller allra högst upp på väggen beroende på var det går att sätta fast den bäst och sen sätter man upp en kornisch framför den. Jag kan inte komma ihåg att gardinen har hängt direkt på kornischen på något hotell. Med belysningen på baksidan av kornischen så blir det nog inte bra om gardinen hänger i kornischen utan det behövs lite mellanrum så att belysningen blir bra.

Det dyker upp mycket länkar när man söker på kornisch.
Tack för svaret.
 
Jag har monterat en Ikea skena i taket sen en vinkellist på insidan med ledlist på den som lyser neråt. Vitt tak med Ikea skena, vinkellist med LED-ljus samt vita gardiner framför fönster i ett rum med mönstrad fondvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönster med neddragen persienn på en vägg med svartmönstrad tapet. Över fönstret syns en Ikea skena och ledlist som lyser neråt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takmonterad Ikea-skena med vinkellist och nedåtriktad LED-list monterad på en svart mönstrad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.