Y
Seg kväll, då får man lov att ställa fler onödigt-detaljsökande frågor. ;)

Vad är normen för hur gardinfästena ska placeras?
Tror jag brukar köra att de sätts 2cm ovanför samt 3-4cm åt sidan.

Hur brukar ni montera fästena (ja jag har googlat men hittade förvånadsvärt lite, inget...)
 
Har nog vänt måtten, dvs 2 cm utanför foder och 3-4 ovanför. Använder enkla u-skenor som kan bestyckas med vinkelbeslag eller hakar för de vanliga vita gardinstängerna.

Kjell G
 
Y
Och nu, 3år senare, så var det dags att montera beslagen.
Återigen halkade jag in på den PDF-filen när jag googlade.

Nyfiken på ifall någon har fler dokument att erbjuda?
 
Lagom tills det att jag skulle upp med gardinstänger kom en Åhlénstidning med gardintema. Där står att läsa att gardinstången bör vara 20% bredare än fönstret och placeras 8-10 cm över fönstret.
Jag tycker nog att det beror lite på vilken takhöjd man har men hellre för högt än för lågt! Sätter du gardinstången 3-4 cm över och sedan hänger en gardinmodell som har öglor eller likn upphängning, så kommer du se ut genom fönstret mellan öglorna, vilket ju inte är så snyggt.
Mina gardinstångsfästen sitter nog 8 cm utanför resp 8 cm ovanför.

I samma Åhlénstidning står för övrigt att golvlånga gardiner ska sluta 3 cm över golvet. Ska gardinen gå till karmen bör de sluta 2 cm över karmen. Bra riktmärken där med, tycker jag.
 
Y
Vore det inte tryggare att sätta dom så det blir ca 2-3cm mellan foder och beslaget... och sen bygga på något som höjer upp ifall man nu ska ha öglor eller annat.
Monterade%20beslag.jpg


Jysk skrev också:
Har du inte placerat din gardinstång
ännu, rekommenderar vi att den är ca
20% bredare än fönstret
Gardina:
När du mäter hur bred din gardinstång ska vara; tänk på att lägga till ytterligare ca 10 cm på varje sida så att även änddekorerna får plats. Stänger monteras vanligtvis ca 10 cm ovanför fönstret. Vill du att rummet ska kännas luftigare kan det vara bra att montera stången ännu närmare taket.
 
Y
Jag var precis på hugget att börja skruvaupp gardinbeslag... Tills jag tvekade...

Det finns ju två bredder, 75 eller 150mm... Hade 150 modellen i handen men, behöver man så breda?
Även om man har flera gardiner så är det väl på samma stag iaf..

(nytapetserat överallt så är inte så sugen på göra något jag ändrar på och får synliga hål som följd)
 
Y Yrrol skrev:
Vore det inte tryggare att sätta dom så det blir ca 2-3cm mellan foder och beslaget... och sen bygga på något som höjer upp ifall man nu ska ha öglor eller annat.
[bild]


Jysk skrev också:
Gardina:
Ser att detta är ett gammalt inlägg, men jag undrar var man får tag såna här bra upphängningsanordningar?
 
Y
Ikea har något liknande fast avsedd för skruva i vägg:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60217228/

och kanske går det att kila in ikeas i standardväggfäste, låta den vila på fönsterfodret.
och blir det för högt, så kapa av den lite.
inbngrequzxccn.jpg


Fast, jag lyckades faktiskt hitta den ställbara igen. Tror dessa är ovanliga för armen är utanpå fästet, kombinerat med extra höjd, vilket innebär större belastning på att väggfästet/skruvarna/väggen ska orka hålla uppe gardinerna av brytkraften som blir.

http://www.minovatec.se/produktenx.html



(Kan nämna att jag inte fått upp några fästen än, men det har ju bara gått 9år...) :p
 
  • Gilla
Neta58
  • Laddar…
Y Yrrol skrev:
Ikea har något liknande fast avsedd för skruva i vägg:
[länk]

och kanske går det att kila in ikeas i standardväggfäste, låta den vila på fönsterfodret.
och blir det för högt, så kapa av den lite.
[bild]


Fast, jag lyckades faktiskt hitta den ställbara igen. Tror dessa är ovanliga för armen är utanpå fästet, kombinerat med extra höjd, vilket innebär större belastning på att väggfästet/skruvarna/väggen ska orka hålla uppe gardinerna av brytkraften som blir.

[länk]



(Kan nämna att jag inte fått upp några fästen än, men det har ju bara gått 9år...) :p

Haha, man ska inte göra sig nån brådska
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.