Jaha, så börjar alla möbler komma på plats, åtminstone i de flesta rummen.

Vad ska du ha för gardiner i vardagsrummet, frågar svärmor? Jaaa, jag vet inte, svarade jag svävande. Jag kanske har något som kan passa, kontrade hon.

Problemet är det att svärmor och jag har totalt olika smak... Så nu måste jag snabbt hitta ett par snygga gardiner att slänga upp. Är det någon som har idéer?

Jag gillar enkla gardiner, och helst vill jag ha några som inte skymmer för mycket av den fina utsikten!

Vardagsrummets tapeter är aprikosfärgade och för övrigt har vi mest träfärgat i vardagsrummet, samt tv och lite annat i "metall-look".

 
Jag köpte smala vepor i ganska genomskinligt tyg till vårt vardagsrum då jag vill behålla så mycket ljusinsläpp som möjligt, men ändå inte vara helt utan gardiner. De är helt raka och har tyngder längst ner för att hänga rakt.
Det blev bra , tycker vi iallafall ! :)

Lycka till !

Mvh
Kicki
 
Vill du verkligen behålla ljuset så sätt gardinerna en bit "utanför" fönstret, inte mitt "för" och täcker själva fönstret och förhindrar solljuset att komma in.
Låt de börja precis i vid karmen och sätt dem alltså för väggen stället, brevid själva fönstret. Varför inte i bara våder i ljust linne eller så? Enkelt och neutralt men ger ett ganska ombonat intryck?
 
Hemtex har vepor på metervara, bara att fålla upptill och nertill. Enkelt och smidigt! Då hinner du innan svärmor... ;)
 
Jag skulle använda lamellgardiner-görsnyggt... 8)
 
Hur ser vepor ut? Jag är inte så insatt i gardinbranschen....
 
De brukar även kallas panellängder.

Är ungefär 50 cm breda och så går de från fönstret och ner till golvet.

Billigt och lätt att byta ut gardiner.

Finns speciella hållare för panellängder. För du sätter en järnpinne uppe och nere för att hålla panelerna helt raka så de inte veckar ihop sig.

Själv använder jag mig av IKEA:s gardinstänger och kompletterar med en hållare för panelerna.

Hoppas att den här lilla förklaringer är bra så du har nån susning om hur de ser ut :)
 
Hej!
Vad svarade du kära svärmor? Man behöver inte vara finkänslig ju... 8)

Man kan ju säga: Nej tack, men tack ändå.
Har fått förfrågan om en lampa av min egen mor. Den skulle inköpas ny, men jag sa nej tack, den passar inte in i det jag tänkt mig.

Nåväl, förslagen du fått låter bra. Vepor är väl m.a.o. panellängder!? Tunna lin-paneler bara 40 cm breda slukar inte mycket ljus.

Lycka till ;)
 
Tack för svar! Jag spanade in Kicksans gardiner på hennes hemsida, och förstår nu vad vepor är. De ser lagom avancerade ut för mig.

Till kära svärmor sa jag, tack så hjärtligt för erbjudandet, men att vi ville först få iordning med alla möbler för att sedan välja gardiner som passar in i övriga möblemanget.

Svärmor gillar att göra saker själv. Dukar, mattor mm mm. Färgkombinationerna kan vara hur som helst, och det är så svårt att säga nej tack när man vet att en annan person lagt ner massor med tid och engagemang och att man vet att hon vill vara snäll och hjälpa till. Men, vi övar oss på att säga nej, för samtidigt kan man ju inte fylla sitt hem med saker som man inte tycker om.
 
En liten fråga till; har ni några förslag på färg på gardinen? Tapeten är ljust aprikosfärgad och annars har vi ekparkett på golvet, bokhylla i bokfanér och soffa och fåtölj i rostfärgat (soffan och fåtöljen ska vi nog byta så småningom, så om de matchar eller inte spelar inte så stor roll).
 
Vitt fungerar allt - kanske med någon spännande vävstruktur eller mönster ton i ton => det finns mycket kul :D. Grått fungerar säkert, kanske någon lämplig sämskskinnsfärg/sandton med, beror lite på just hur Din aprikosfärg ser ut :D jag hade satsat mer på en neutral fäörg med ett trevligt mönster men det beror givetvis helt enormt på hur den övriga stilen i rummet är.
 
Lindblomsgrönt?
Om du ska ha mönstrade vepor, tänk på att välja ett mjukt, rundat mönster, då veprona i sig är raka, släta. Annars får du lätt ett kantigt och hårt intryck.
/Ulle
 
Har också haft gardinproblem. Vi flyttade in i februari och har endast haft gardiner i sovrummen. Nu har jag hittat några jag tyckte såg fina ut till vårt vardagsrum.
Jag har beställt ifrån Haléns idag.
 
Har nu varit runt i ett antal tygaffärer. Hittade ett skojigt tyg på Åhléns, vit bakgrund och så stormönstrat i rost, blått, gult mm.

Nu till frågan: Kan man sy vepor själv? Hur gör man? Och "ska" man ha två längder när det är vepor, eller kan man nöja sig med en? (Det fanns iof färdigsydda vanliga längder i det här tyget, men jag har nu blivit lite inspirerad från er här på forumet, och tycker att vepor verkar kul.)
 
Anna_Panna skrev:
Har nu varit runt i ett antal tygaffärer. Hittade ett skojigt tyg på Åhléns, vit bakgrund och så stormönstrat i rost, blått, gult mm.

Nu till frågan: Kan man sy vepor själv? Hur gör man? Och "ska" man ha två längder när det är vepor, eller kan man nöja sig med en? (Det fanns iof färdigsydda vanliga längder i det här tyget, men jag har nu blivit lite inspirerad från er här på forumet, och tycker att vepor verkar kul.)
Du kan säkert sy själv, om du bara klarar av raksöm på symaskinen ;) :D
Det räcker med en längd om du skall ha paneler som är ca. 45 cm breda, beror iof. på vilken tygbredd du väljer, men är tyget på "dubbel" bredd dvs. 137-150 cm brett då räcker en längd till tre paneler, vilket ju är positivt för det går mycket mindre tyg ;)
Det jag tycker du ska tänka på är hur mönstret, om du väljer mönstrat, ser ut när du klipper till dessa tre "remsor", ibland spelar det ingen roll och ibland kan det se väldigt "rumphugget" ut beror helt på vilken typ av mönster du väljer, är tex. inte snyggt om man tvingas klippa mitt i en stor blomma om man nu valt sånt mönster.
Det finns hållare för panelgardiner som är 60 cm också och isf. blir det ju bara två av en längd på dubbel bredd men det kan i vissa stycken, beroende på mönstret, vara bättre att ta ut bara två paneler även om man använder 45 cm. bredd.
På enfärgat eller småmönstrat spelar detta som regel ingen roll.
Sen fållar du långsidorna och syr en liten kanal upptill för hållaren, om du fållar nertill som en vanlig gardin eller gör en likadan smal kanal som upptill för metallstång alt. blyband är en smaksak tycker jag, lycka till :D

//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.