Hej alla!

Jag tänkte dra igång ett projekt som jag skulle behöva lite hjälp med. Jag har tänkt mig att göra en inbyggd garderob som jag tänkt klä in i karosseripanel (15mm tjock x 32mm bred) -den kommer göras i en funkislägenhet. Garderoben kommer gå längs med en av lägenhetens väggar och sedan runt ett hörn. Höjden kommer vara 2700mm och längden (totalt) runt 4 meter. Tänker mig något i stil med nedan:
Entré med trävägg, klinkergolv, öppen dörr, och utsikt mot träd utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Räfflad träskåpsfront, metallhandtag, böjd form, modernt kök, minimalistisk design, golv till tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu till det jag funderar över:

1) Panelen behöver ju spikas eller skruvar mot ett underlag. Här funderar jag på om jag antingen ska regla upp en stomme som jag sedan fäster panelen mot. Skulle 45x45-reglar funka? Skulle gärna vilka ha ett ganska nätt uttryck på stommen - men är osäker på om det är vettigt att gå ner i dimension. Ett alternativ skulle ju kunna vara att bygga stommen i plywood - men det känns lite bökigt med de stora skivorna.

2) Hur ska jag göra dörrarna? Det jag f n lutar åt är att göra dem i plywood (t ex 18mm tjock) och skruva samt limma panelen mot skivorna. Är lite orolig över att skivorna (eller egentligen ekpanelen) kommer att slå sig i och med att de är så långa.

3) Sista funderingen är vilka gångjärn som är vettgt att använda. Helst skulle jag vilja ha någon typ av dolda gångjärn. I och med att panelen är 15mm tjock (och jag tänker mig att det bästa är att skruva gångjärnen i den bakomliggande plywoodskivan) har jag svårt att hitta gångjärn som är lämpliga.

Tar supertacksamt emot tips och tankar kring detta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.