Jag funderar på att byta golv och garderob i sovrummet. Nya garderoben ska vara typ 200 x 60.

Vad jag sett så har Elfa en lösning där skjutdörrarna monteras mot golvet/taket, och inredningen fästs med en konsollösning på väggen. Ikea och Ilva har garderober där skjutdörrarna monteras mot stommen av garderoben.

Vad är för- och nackdelar med dessa lösningar? Jag förmodar att Elfas är lite svårare att montera och ger fler borrhål i väggen, men i övrigt?

Tacksam för brainstorming.

Johan
 
hej vi har ELFA skjutdörrar och valde att fästa dörrarna mot golv och tak. Golvlisten fäste vi med dubbelhäftande tejp men taklisten skruvade vi fast. De hålen som blev var alltså i taket och tre st i vägg för att fästa sidoskivan med möbelvinklar. För att fästa inredningen så skruvar man en horisontell list på väggen nära taket. Sen hängs de lodräta konsolerna på den horisontella. Hyllplan m m fäster man sedan i de lodräta konsolerna. Hänger du med?

Anser inte att ELFA är svårare än IKEAs..... men kanske dyrare :)
 
Det låter onekligen rätt smidigt.

Är garderobsinredningen från Elfa prisvärd? Jag har läst om folk som kör med Elfas dörrar och sedan köper Ikeakonsoller istället. Viss flexibilitet förloras kanske då eftersom Elfa har rätt coola grejer.
 
Personligen föredrar jag att ha dom hängande så det lätt samlas smuts m.m. i hjulen/skenorna om dom "går på räls".
Har sett ganska många som haft problem med detta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.