Under ett antal år har det gått lite hårt till i källaren (hockeyspelande barn...)
Garderobsdörrarna har fått ett antal puckar och tacklingar på sig så dom
är inte längre vad dom varit.

Det är lite äldre garderober med fasade kanter där ca halva dörrens tjocklek går in i garderoben.
(om ni förstår vad jag menar)
Är det möjligt att såga till dörrar i 12mm MDF för att sedan fräsa till kanterna eller blir 12mm
för klent när det gäller garderobsdörrar?:surprised:
 
Ett alternativ är ju annars att köpa vitmelaminbelagda hyllplan och såga till. De är dock något tjockare, men antagligen billigare. De är gjorda av spånskiva.
 
Beroende på storleken på dörrarna kan du eventuellt behöva gå upp i tjocklek, men jag skulle tveklöst välja MDF - troligen 16 mm. Ser inte riktigt hur du skall få till snygga, frästa kanter på något som är baserat på spånskiva. Hur tjocka är dörrarna du har idag?
 
Jag gjorde två köksluckor till högskåp i MDF eftersom de skulle gå ihop med övriga köket. Blev bättre än förväntat!
Men välj 16 mm så att du rymmer gångjärnen. Bad bygghandlaren med digert frässortiment hitta stålet som var mest likt min profil.

Målningen är väl svagaste punkten. Jag körde med fin roller och många lager. Men blir ju inte lika tåligt som sprutlackerat.
 
Testade lite i helgen och det blir nog 16mm MDF. "Dörrarna" (eller vad man nu ska kalla resterna) är 20 mm tjocka.
 
  • Gilla
G4bbb397
  • Laddar…
Själv byggt likande dörrar - Inga direkta problem om man har all verktyg. Skulle kört med 16mm och inget annat. Tänk på att skaffa rätt gångjärn!
 
Jag kan använda dom gamla gångjärnen och verktyg för att lösa detta har jag förhoppningsvis... (sänksåg, kantfräs och en överhandsfräs så det ska nog lösa sig :) )
 
slacker slacker skrev:
Själv byggt likande dörrar - Inga direkta problem om man har all verktyg. Skulle kört med 16mm och inget annat. Tänk på att skaffa rätt gångjärn!
Vad betyder rätt gångjärn? Gäller speciella gångjärn för MDF?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.