Hej!

Vi funderar på att lägga valnötsgolv till -- mer eller mindre -- vita väggar i vår lägenhet. Vi planerar för två garderobsväggar (ej skjutdörrar, bredd ~150 cm respektive ~200 cm, höjd någonstans någonstans mellan 230-270 cm). Det är svårt att välja färg!

Vi tycker inte om vita garderober. Kanske mörkt (wenge?) eller ljust trä?

Vad väljer man vanligtvis till lite mörkare golv? Någon som har några tips?

Lägenheten är i övrigt modern. Se bifogade bilder för inspiration.
 
  • Picture 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Picture 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mario carlberg
  • Laddar…
Hemmakatten
Valnöt är ett framträdande träslag och kräver stort "eget" utrymme för att komma till sin rätt att det är svårt att passa ihop med andra träslag.

Mitt förslag är vitt. Vet att ni inte ville ha vitt, men enligt mig kan man aldrig få för mycket vitt. Mitt andra alternativ är vitlaserat gran. Gran har små kvistar och har ett lugnt "språk" och om man vitlaserar gran blir den lugn och fin mot valnötsgolvet.
 
Jag har sett vitlaserad gran i badrum vid något tillfälle och det var jättesnyggt. Tack för tipset! Du vet möjligen inte var man kan köpa garderober i detta material?

Är det något särskilt med valnöt som gör det svårt att finna andra träslag som passar, eller är det på grund av den mörka färgen? Finns det andra mörkare träslag som skulle vara intressanta att titta på?
 
Hemmakatten
Vi har valnöt hemma och är mkt förtjusta i det. Det fel som de flesta gör (enligt mitt tycke) är att blanda flera träslag med varandra. Ett mörkt träslag och dessutom med kraftig ådring är svårt att ha annat träslag intill.
utan att det ger ett rörigt (och fult) intryck.

Ett annat förslag är att ha en helt annan färg på garderober, en accentfärg. T.ex. kornblått, grått, rött eller limegult. Det beror ju lite på hur garderoberna står. Jag tycker att man bör bygga in garderoberna som en garderobsvägg om det går och inte ha lösa garderober där det är öppet ovanför dem mot taket ochjmot sidorna.

Står båda garderbosväggarna i samma rum kan man tänka sig att ena garderobsväggen är vitmålad och den andra i accentfärg.

Vad gäller vitlaserat så har hag aldrig sett sådana färdiga garderober. jag tror man får kontakta en (köks)snickeri för att få de tillverkade. naturligtvis blir det dyrare än IKEA-skåp men inte såå mkt dyrare och vansinnigt mkt snyggare.
 
Garderobarna ska byggas in i två olika, men angränsande, rum (korridor till sovrum och sovrum).

Det är främst den vita stommen vi ogillar. Man kanske skulle kunna tänka sig en stomme i färg/trä med vita dörrar (om det inte ser helt galet ut). Även gråa dörrar skulle kunna vara intressant.

Vi ska se om vi kan få tag på lite vitlaserad gran att sätta mot det tilltänkta golvet för att bilda oss en uppfattning. Kanske någon som känner till ett snickeri som är bra?

Tack för alla tips!
 
Hemmakatten
Ask är ett annat alternativ. Det är också ett lugnt träslag. Gå till n butik med trägolv. där kan ni säkert få låna med er prov hem. både på vitlaserad gran och ask. Låter man tillverka garderober så blir förstås stommen i samma träslag. Det behöver inte vara massiv gran eller ask, utan kan vara fanér, vilket om det är ordentligt tillverkat hållerlika bra som massivt trä.
 
Dagens faner håller inte lika bra som massivträ. Det är alltså frågan om 0,15 mm trå som limmas på möbelspån.
Däremot bygger de flesta med laminerad möbelspån och det håller, dock är det då frågan om en plastfilm som limmats på. Denna folie är betydligt tåligare än faner men ser plastigare ut i många fall. Om jag inte minns fel är det egger som tillverkar så gott som allt laminat i europa.

Få stommar tillverkade i massivträ som ask lär kosta multum.

/Kent
 
Hemmakatten
Vi har skåp och garderober i valnötsfanér på furustomme, tillverkade på beställning från kökssnickeri. Nog fasiken är fanéren bra mycket tjockare än de 0,15mm du skriver om och inte heller är det spånskiva. Så visst finns det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.