Hej
Pga en klumpig rörmokare så står vi nu med ett hus som var helt nyrenoverat men som nu är rejält vattenskadat.

Vi köpte två garderober i december på IKEA som var 1 meter breda och ca 35 cm djupa. Den ena var 201 cm hög och den andra 236. De är totalförstörda nu och vi behöver nya.

Problemet är att de har slutat med det djupet på garderober på IKEA och vi behöver verkligen de garderoberna. Vi kan inte ha 60 cm djupa då de inte får plats.

Är det ngn som vet ngn annan som säljer garderober i samma mått?

Tack!
 
kalle_ada skrev:
Hej
Pga en klumpig rörmokare så står vi nu med ett hus som var helt nyrenoverat men som nu är rejält vattenskadat.

Vi köpte två garderober i december på IKEA som var 1 meter breda och ca 35 cm djupa. Den ena var 201 cm hög och den andra 236. De är totalförstörda nu och vi behöver nya.

Problemet är att de har slutat med det djupet på garderober på IKEA och vi behöver verkligen de garderoberna. Vi kan inte ha 60 cm djupa då de inte får plats.

Är det ngn som vet ngn annan som säljer garderober i samma mått?

Tack!
Jag är i en liknande situation Behöver de 35 x 100 x 236). Beskedet som jag fick från IKEA var att utgående modell av garderoben kommer att ersättas av en ny kollektion. Troligtvis senare i vår. Anledningen till att de inte kommer in omedelbart är att IKEA vill sälja slut de befintliga modellerna först.
 
Ahh. Ok, vad bra! Det sa de inte till mig. De kollade alla närliggande varuhus, men det var slut.

Är det en ny PAX variant som kommer eller är det en helt annan modell?
 
Kontaktade IKEA, men de förnekar att det är ngn ny kollektion som ersätter...
 
Hej. Ni kan ju använda köksskåp i faktum-serien, det finns högskåp med det djupet. Nackdelen är att bredderna är 80, 60 eller 40, dvs man kan inte få en hel bred garderob på en meter. Däremot kan ni ju ha 2 st 50-dörrar ändå. Vi har just 40 + 60 + 40 köksskåp som garderob, och har dessutom 70-skåp ovanför så att de går upp i tak.

Högskåpen på Ikea är 211, eller 233 höga.
 
Redigerat:
Är det bara djupet det hänger på går det alltid att kapa ner stommen. Antar att man får montera garderoberna själv vilket då underlättar kapningen. Ett mindre snickeri eller byggvaruhandlare (som säljer skivmaterial) kan säkert ställa upp och hjälpa till med kapningen.
 
Vet inte vart ni bor, men jag satt i samma situation som er andra. jag lyckades lösa det genom att handla de jag behövde på IKEA i Norge. Där är den inte en utgående vara.

Lycka till
 
Köpa begagnat? Såg t ex en på blocket som ville 300:- för en sådan stomme., dvs 100x201x35
 
Jag var på IKEA kungens kurva igår.
De hade 140 stycken stommar 100*35*201 i lager.
Jag fick svar på IKEA kundtjänst för 2 veckor sedan att de var slut överallt.
Tydligen hade de "hittat" 140garderober nu !
Prova där.
 
Redigerat:
hur gick det med detta? Är oxå på jakt näml. Tycker det är svårt att hitta sånna på blocket.
 
Letar också dessa grunda stommar från Ikea och hårdbevakar blocket. Ser ovan att någon på Ikea påstått att den skulle ersättas under våren men nu är det augusti och än har ingen ny grund garderob dykt upp på Ikea. :(
Har sett ett par annonser med grunda garderober med rätt höjd på blocket sista veckorna och nu fick jag faktiskt napp! En 100 cm och en 50 cm med diverse hyllor mm kan jag hämta om ett par dagar. Iofs 10 mil bort men det är det värt! Dessutom var de dörrlösa eftersom de stått i en klädkammare men dörrar finns ju på Ikea. :-D
 
Eeeh, bra för dig. Men hur hjälper det kalle_ada?
 
Mitt tips är att köpa medans Ni hittar!
Vänta inte på den nya kollektionen, sist de kom en ny kollektion ändras måtten med 5 - 10 cm så det ser inte klokt ut och man kan absolut inte kombinera dessa.. (både garderober och badrumsmöbler)det var bara att köpa nytt!
Så köp allt ni vill ha med en gång innan det är försent.
 
Jag drar upp denna tråd då jag också är ute efter grunda garderober. Hittar inget på IKEAs webbsida. Har det kommit någon ny, grund modell?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.