Vi har precis köpt ett litet kedjehus där hela bottenvåningen har vattenburen golvvärme.

I entrén finns inga garderober men det finns gott om utrymme att bygga en.

Jag hade tänkt att typ bygga en sån här:

http://www.skanskabyggvaror.se/produkt/skjutdorrsgarderob_stockholm_spegel-5804

Men som jag förstått det så skruvar man ju fast en skena i golvet som skjutdörrarna glider på å det lär jag väl inte kunna göra eftersom jag har vattengolvvärme?

Jag är helt novis på detta så det kan ju vara enkelt, man gör på något annat sätt.
Eller ligger golvvärmen så djupt så om jag bara använder vanliga 50mm skruvar så är det lugnt?

Nån som har några tipps?
 
  • Gilla
chrall
  • Laddar…
Ett tips är att inte chansa på att golvvärmeslingorna ligger på ett visst djupt då det alltid finns risk att en slinga har flytit upp under gjutningen. Montera istället skenan med någon metod som inte riskerar det till att börja med. Beroende på hur mycket belastning du har på din undre skena kan det funka att både limma sätta fast den på andra sätt. Lösningen beror även lite vad för golv du kör på platsen.

// Mats
 
Oftast gäller det att bara spärra den nedre skenan från sidorörelser. Och då räcker det med att fästa den med några 7mm långa skruv. Alt att limma. Men har du laminat eller annat typ av icke klinker golv, kan du lugn skruva fast den. Alt 3 att hyra en värmekamera och markera var slingorna löper. Sen kan du köra med 100mm bult om du vill.
 
Jag kommer aldrig mer att skruva i ett golv med golvvärme alla fall:blushing::( Du kan aldrig räkna med att slingorna ligger på samma djup som det är tänkt, vad som händer när man flyter golvet vet ingen.
Värmekamera kanske funkar, jag vet inte hur exakt en sån är men skulle inge chansa själv.
Limma med PL 400/600 istället, det blir lika starkt, fast förmodligen duger det med dubbelhäftande tejp eftersom sidokrafterna inte är så starka.
 
Värmekamera fungerar. Man ser varenda en slinga. Mycket tydligt.

Själv hade jag inte borrat iaf i den gjutna betongen. Tom en mellanvägg spände jag mot en cykelslang. Efter 2 år då den skulle plockas bort var det hur bra som helst. Inga märken ens i laminatet. (Jag har laminatgolv). Och jag har inget golvvärme :)
 
PL600 fungerar inte speciellt bra eftersom det limmet kräver en sugande yta för att fästa. Silikonlim fungerar och är lättare att ta bort ev spill på än av PL400.

/K
 
Ok, tack för tipsen. Skall kolla limmgrejen. Vi har klinkergolv, så det bygger ju lite höjd ovanför vattenrören.
 
Vi har tejpat fast våra med dubbelhäftande tejp- har suttit kanon i 5-6 år nu.
Både på parkett och klinkers. Köp en bra tejp bara, kolla i butiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.