Min granne har fått problem med sin silo city, har själv en r40li och de är ju rätt olika så kan inte riktig säga vad detta fel beror på. Den står stilla och sedan går 40 cm åt ett håll sen åt nått annat håll och så håller den på ryck vis. Trodde att det kanske hade med att krock gummina/sensorerna blivit för känsliga men det fanns inga sådan som finns på r40li liknade små gummi hantlar.
Nån som har vart med om nått liknade?
Ska försöka få en video på detta.
Några ider vad man kan testa?
 
Så dansar den runt!
Kan det va kretskort Loop sensor? Sitter fram på maskinen.
 
Ser skumt ut. Vad är historiken för felet? Har det bara dykt hux flux? Ålder på maskinen?

Maskinen har som du säger, en annan krockavkänning jmf med Rxx, den förlitar sig på motoravkänning och inte magnet i chassiet.

Har ni rengjort under maskinen? Testa med att ändra klipphöjden ifall den går tungt mot gräsytan.
 
Den började med att strula liknade men klippte lite, men bara på några dagar så blev den som på videon, den är 4 år gammal.
Har provat olika klipphöjder, plockat isär och rengjort, provade igår att plocka ur loop sensor kortet och sätta i den igen, men det hjälpte inte!


QUOTE="etompau, post: 4844345, member: 166597"]Ser skumt ut. Vad är historiken för felet? Har det bara dykt hux flux? Ålder på maskinen?

Maskinen har som du säger, en annan krockavkänning jmf med Rxx, den förlitar sig på motoravkänning och inte magnet i chassiet.

Har ni rengjort under maskinen? Testa med att ändra klipphöjden ifall den går tungt mot gräsytan.[/QUOTE]
 
Gardena har erbjudet 5 års garanti (vid registrering), har du kollat så att klipparen inte fortsatt har garanti?
Du skulle ju kunna testa motorerna i "expert-läget" och se om där finns något avvikande.

Instruktioner för att komma åt "Tools"-menyn i expertläge, håll ner vänster och höger pilknapp.



Skärmdump av instruktioner för motor-test i en handbok, med steg för test av hjul- och bladmotorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Instruktionsmanual för felökning och motortest av gräsklippare med varningssymbol och steg-för-steg-anvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hade samma problem med min sileno 1600.
Där sitter skalet monterat på pinnar. När skalet stöter mot någonting vibrerar pinnarna och maskinen noterar att den kört in i någonting. Efter ett tag kan det hända att det samlas torkat gräs som fastnar under dessa som gör att maskinen blir superkänslig. Varje liten grop i gräsmattan gör att maskinen tror att den kört in i någonting och försöker vända.
Ring till Gardenasupporten dom vägledde mig på telefon så jag kunde fixa det själv. Det var skitenkelt när man väl fattade vad som skulle göras
 
  • Gilla
lasseboy
  • Laddar…
Finns det nått sätt att felsöka/utesluta laddaren i detta fall. De lämnade in den hos borgstena maskin, de lagade och sa att den fungera som den ska. Men hemma funkar den inte. De åkte med laddare o h maskin till verkstaden, då funkar det inte, och teknikern fick inte det att fungera. Han vill inte ta hem en laddare om inte de köper den för då blir den liggande om det inte är fel på deras laddare. Den laddar maskinen visar grönt ljus, slinga ok. Men maskinen är som på videon ovan!
 
L lasseboy skrev:
Finns det nått sätt att felsöka/utesluta laddaren i detta fall. De lämnade in den hos borgstena maskin, de lagade och sa att den fungera som den ska. Men hemma funkar den inte. De åkte med laddare o h maskin till verkstaden, då funkar det inte, och teknikern fick inte det att fungera. Han vill inte ta hem en laddare om inte de köper den för då blir den liggande om det inte är fel på deras laddare. Den laddar maskinen visar grönt ljus, slinga ok. Men maskinen är som på videon ovan!
Kan inte se hur laddstation/trafo skulle påverka att klipparen vänder omotiverat på gräsytan.
Det enda laddstationen gör när klipparen är ute och kör, är att skicka signal i beg./guidekablarna.
Skulle det vara något fel med detta så stannar klipparen.

Märkligt att en verkstad inte kan lösa eller göra en vettig felsökning, särskilt nu då jag tolkar texten som att verkstaden kan återskapa felet.
De bör ha tillgång till support och felsökningsdatabaser som kan hjälpa dom.
 
E etompau skrev:
Kan inte se hur laddstation/trafo skulle påverka att klipparen vänder omotiverat på gräsytan.
Det enda laddstationen gör när klipparen är ute och kör, är att skicka signal i beg./guidekablarna.
Skulle det vara något fel med detta så stannar klipparen.

Märkligt att en verkstad inte kan lösa eller göra en vettig felsökning, särskilt nu då jag tolkar texten som att verkstaden kan återskapa felet.
De bör ha tillgång till support och felsökningsdatabaser som kan hjälpa dom.
vet ej om de är auktoriserad eller bara lagar allt som folk lämnar in. Själv tycker jag de blev blåsta på 2500 kr för inget. Men samtidigt så känns laddare mest trolig
 
L lasseboy skrev:
vet ej om de är auktoriserad eller bara lagar allt som folk lämnar in. Själv tycker jag de blev blåsta på 2500 kr för inget. Men samtidigt så känns laddare mest trolig
Kan dom inte fixa felet så får dom väl betala tillbaka en skälig del av rep.kostnaden och sedan får din kompis låta någon annan verkstad titta på den.

Vad exakt menar företaget med "laddare" , är det hela laddplattan eller bara transformatorn?

Fortsatt tycker jag det är osannolikt att felet med stopp och vändningar skulle ha något med laddaren att göra.
 
E etompau skrev:
Kan dom inte fixa felet så får dom väl betala tillbaka en skälig del av rep.kostnaden och sedan får din kompis låta någon annan verkstad titta på den.

Vad exakt menar företaget med "laddare" , är det hela laddplattan eller bara transformatorn?

Fortsatt tycker jag det är osannolikt att felet med stopp och vändningar skulle ha något med laddaren att göra.
som jag fattade det, så tror företaget att det är fel på laddaren, men de vill inte ta hem en om inte grannen betalar för den.
 
Lite nytt, på trallen funkar den!
 
På trallen och vid 30 sekunder, vad händer där?
 
L lasseboy skrev:
Lite nytt, på trallen funkar den!
E etompau skrev:
På trallen och vid 30 sekunder, vad händer där?
Bad dem provande några trä skivor på gräset. Då funkar den. Har den krocksensor eller styrmotorn som sensor?
 
L lasseboy skrev:
Bad dem provande några trä skivor på gräset. Då funkar den. Har den krocksensor eller styrmotorn som sensor?
Den ska ha krockavkänning via motorerna och inte som ex. Rxx-modellerna med rörlig karos.
Kanske är det något problem med motorer eller växellådor som gör att den feltrigga och tror att den har kört på något objekt.

När den kör på trätrallen, kan du inte stoppa den med handen och känna om den är onormalt känslig?
På filmen från körningen på trätrallen så tycker jag där är tendenser till att den vill stoppa och vända även där.

Jag tipsade även om att det går att köra en test på drivmotorerna och läsa av ström etc. Se tidigare inlägg.

Skruva bort knivarna på knivdisken och se om det påverkar. Höj klipphöjden till högsta läget.
 
Redigerat:
  • Gilla
lasseboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.