Hejsan har nyligen skaffat mig en robot från gardena och tänkte installera slingorna imorgon.
Det jag undrar över är hur jag ska dra guidekabeln ?
Min plan är att placera klipparen på plattorna bredvid det gråa planket men var ska jag dra guidekabeln ?
 
  • Trädgård med en cykel och tofflor på gräsmattan, ett stenläggningsområde bredvid ett grått plank samt en stenmur och välklippt häck i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med två små hus på sidorna och ett grått staket i bakgrunden, skuggor från byggnaderna faller över gräsmattan och plattorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönyta omgiven av trädäck och stengång, med grått plank till höger och utemöbler i bakgrunden. Skuggor faller över gräsmattan från stolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dra guiden rakt över gräsytan, från laddstationen och längst bort på ytan som ska klippas.
Du kanske inte ska dra den ända in i det mindre hörnet (bild 3). Tänk på att det ska finnas ett min.avstånd mellan guide och begränsningskabel.
 
  • Gilla
gustavholm och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Dra guiden rakt över gräsytan, från laddstationen och längst bort på ytan som ska klippas.
Du kanske inte ska dra den ända in i det mindre hörnet (bild 3). Tänk på att det ska finnas ett min.avstånd mellan guide och begränsningskabel.
Det blev att vi satte klipparen i cykelskjulet gjorde en öppning i väggen sedan drar jag guidekabeln bort till det gråa staketet
 
E etompau skrev:
Dra guiden rakt över gräsytan, från laddstationen och längst bort på ytan som ska klippas.
Du kanske inte ska dra den ända in i det mindre hörnet (bild 3). Tänk på att det ska finnas ett min.avstånd mellan guide och begränsningskabel.
en fråga hur ska jag få gräsklipparen att köra in i det området som är på bild 3 ?
i dagsläget är det för litet avstånd mellan begränsningskablarna men om jag får ner plattorna på höger sida så kan jag lägga slinga 10cm ifrån dem problemet blir att den kör in i trädäcket.
har du några tips ?
 
gustavholm gustavholm skrev:
en fråga hur ska jag få gräsklipparen att köra in i det området som är på bild 3 ?
i dagsläget är det för litet avstånd mellan begränsningskablarna men om jag får ner plattorna på höger sida så kan jag lägga slinga 10cm ifrån dem problemet blir att den kör in i trädäcket.
har du några tips ?
Spontant så hade jag undantagit denna lilla gräsplätt från klippning.
Kan du inte göra någon trevlig rabatthörna, ställa några större blomkrukor där eller något annat kreativt?
Ytan och ingångshålet ser knepigt ut. Även om du får dit beg.kabeln så är risken att klipparen blir fast i utrymmet och studsar runt under lång tid.
 
Klipparen tar sig in i det lilla området, frågan är om den tar sig ur eller om den kommer att säga att den är instängd. Det behövs dock ingen guide varken för att hitta dit eller ut.

Guiden är till för två saker, att snabbare hitta hem och ut. Det är ofta en mycket längre väg längs begränsningen.
 
E etompau skrev:
Spontant så hade jag undantagit denna lilla gräsplätt från klippning.
Kan du inte göra någon trevlig rabatthörna, ställa några större blomkrukor där eller något annat kreativt?
Ytan och ingångshålet ser knepigt ut. Även om du får dit beg.kabeln så är risken att klipparen blir fast i utrymmet och studsar runt under lång tid.
blir nog att vi kommer bygga ihop terassen med den andra, från den spetsiga punkten. dock är jag nybörjare på att lägga altan förstår att jag behöver reglar men räcker det med en längs trädäcket med spetsig punkt och den där det är ett rep staket ? eller kommer det behövas en i mitten också.
 
gustavholm gustavholm skrev:
i dagsläget är det för litet avstånd mellan begränsningskablarna men om jag får ner plattorna på höger sida så kan jag lägga slinga 10cm ifrån dem problemet blir att den kör in i trädäcket.
Vad menar du att problemet är med att klipparen kör in i trädäcket? De är byggda för att klara det. Jag har ett helt hus som ligger som en ö mitt i klippytan utan att ha kabel runt sig. Har funkat utmärkt i åtta år.

Så jag skulle lägga kabeln så nära trädäcket att klipparen tog i på båda sidor. Är övertygad om att den kommer hitta både in och ut då.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad menar du att problemet är med att klipparen kör in i trädäcket? De är byggda för att klara det. Jag har ett helt hus som ligger som en ö mitt i klippytan utan att ha kabel runt sig. Har funkat utmärkt i åtta år.

Så jag skulle lägga kabeln så nära trädäcket att klipparen tog i på båda sidor. Är övertygad om att den kommer hitta både in och ut då.
det är väl mer att när den kör in i däcket så trycker den sig så hjulen slirar, för den tror att den kan köra 32cm över slingan.
 
Nu har jag iofs. inte längre någon Gardena jag sköter om (hjälpte tidigare en släkting med en) utan bara Husqvarna, men så dåliga minns jag inte krocksensorerna som så att klipparen stod och slirade, även om jag minns att backslirande var ett något större problem.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.