Laddstationen kopplades in idag och var strömlös först. Efter mätning och elektronikspray på kontakterna hoppade den igång men blinkade blått. För att kolla vilken sida av slingan felet sitter på så testade jag att flytta guidekabelns anslutning till blecket för begränsningskabeln. Ena slinghalvan blinkar blått. Andra blinkar inte grönt utan rött?? Om antennen är trasig är den väl inte det på ena halvan? Tricket med felsökning av slingan kände jag inte till sen innan, visas här:
nån som vet vad som är fel?
 
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
Gör en testuppkoppling med korta kabelbitar som simulerar beg.kabeln och ansluten guide.
Kolla vad dioden visar med denna test.

Har laddplattan förvarats utomhus under vintern?
 
Lysande, ska testa det i morgon. Och ja, utomhus i vinter . Inser att det var dumt.
 
  • Gilla
William Browldh
  • Laddar…
Nu har jag testat. Dioden lyser så grönt inledningsvis men sedan allt svagare. Den lyser men knappt synligt. Vad kan detta vara ett tecken på? Det finns för övrigt inte en insekt som inte byggt bo i laddstationen…
 
OK. Skulle gissa på att du har två fel: avbrott i slingan och en lysdiod som har tagit skada av att laddaren har stått ute under vinter, därav de märkliga färgerna och beteendet.

Är testslingan tillräckligt stor kan du ju ställa klipparen där och testköra den.
Sedan kan du göra en ohmmätning av den befintliga slingan, då får du direkt besked om dess status (R<20 ohm).
 
Tror du har helt rätt. Gjorde en ny större slinga och då började den klippa. Ohm-mätning mäter motstånd i slingan och om värdet är R<20 - vad betyder det?
 
Det betyder att slingan är hel.
Ett resistansvärde över 20 ohm accepteras ej av laddare och klippare.
 
  • Gilla
Henrikd75
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.