Har en Gardena Sileno 1300+ qom inköptes i Maj 2019. Av olika skäl har den inte blivit installerad förrän nu i dagarna, utan har stått oanvänd i garaget.

När vi nu installerat den lyser laddstationen grönt så allt verkar vara rätt kopplat. Men själva klipparen verkar inte ta emot ström. Den stod på laddning hela natten men verkar inte ha laddat. När jag sätter den i laddaren blippar den till och displayen lyses upp och det står laddar. Men snart nog slocknar displayen igen. Om jag försöker få den att starta rullar den bak ett par cm innan den stannar.

När jag kollat batteristatus ser det ut som att den laddar till en början, men siffrorna dalar snabbt och blir 0 eller till och med minus. (Se bilder)
Närgränsad bild på displayen av en Gardena robotgräsklippare som visar låg batteristatus och laddningsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gardena robotgräsklippares display visar lågt batteri och laddningsstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som har en idé om vad detta beror på och vad man kan göra åt det?
 
Risken är att batteriet har djupurladdat. Räkna med att du behöver köpa nytt batteri.
Ev. kan en verkstad chocka igång batteriet.
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Har du löst problemet? Jag sitter i samma situation=(
 
  • Gilla
Johan Gunnar Skoglund
  • Laddar…
L laban72 skrev:
Har du löst problemet? Jag sitter i samma situation=(
Vi fick byta batteri, nu går den som en klocka!
Som tur är hade vi förlängd garanti, så det blev ingen extra kostnad. Tydligen mår batteriet inget bra av att vara utan laddning alldeles för länge.
 
P Prosiit skrev:
Vi fick byta batteri, nu går den som en klocka!
Som tur är hade vi förlängd garanti, så det blev ingen extra kostnad. Tydligen mår batteriet inget bra av att vara utan laddning alldeles för länge.
har exakt samma problem, kontaktade du gardens eller din återförsäljare?
 
K Kjelle47 skrev:
har exakt samma problem, kontaktade du gardens eller din återförsäljare?
Kontaktade återförsäljaren som, eftersom den är köpt via internet, inte ens ligger i närheten av där vi bor. Men fick besked att det går att lämna in den på vilken verkstad som helst som säljer/servar gardena. Så det löste sig via LantGarden här i stan
 
  • Gilla
Kjelle47
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.