Hej!
Har en robotgräsklippare enl ovan. De alltså en gardena utan app och sådana finesser. Har haft den i 4år

Nu har den börjat krångla. Den klipper en stund och sedan hittar jag den alltid på gräsmattan avstängd.

När ja bär tillbaka den till laddstationen och sätter in den så går den igång men de som att den är nollställd. Dvs ja måste lägga in datum, tid, pinkod, språk osv på den. Displayen visar att batteriet inte är tomt.

Min killgissning har varit att de fel på guidlinan och att den inte hittar den när den ska åka hem för o ladda o därför stannar den efter en stund. Men lampan på laddstationen lyser som den ska. Innan ja börjar dra om det igen tänkte ja kolla om någon annan har en bättre gissning på vad det kan va?

P.S aldrig följt den en hel klippning så ja kan säga hur den beter sig. Oftast hoppas ja på de bästa men alltid blir det de sämsta. Dvs att den bara står rätt upp o ner. De enda mönster ja sett är att den oftast står stil på guidlinan.
 
Z
Var samma för mig, nytt batteri från Amazon löste det
 
Går den ut via guidekabeln?

Denna (äldre) klipparmodell har ingen felindikering på avbrott på guidekabeln. Säkerställ att guiden är hel genom ohmmätning eller flytta guiden till en av kontakterna för begränsningskablen och se om det fortsatt blir fast grönst sken på lysdioden.

Annars kan det vara som sägs, ett dåligt batteri. Detta syns ofta först på reducerad klipptid.
 
Ja men de gör den. Ja ska
E etompau skrev:
Går den ut via guidekabeln?

Denna (äldre) klipparmodell har ingen felindikering på avbrott på guidekabeln. Säkerställ att guiden är hel genom ohmmätning eller flytta guiden till en av kontakterna för begränsningskablen och se om det fortsatt blir fast grönst sken på lysdioden.

Annars kan det vara som sägs, ett dåligt batteri. Detta syns ofta först på reducerad klipptid.
testa detta idag. Tack för tipsen 🦾🦾
 
Nadliv Nadliv skrev:
Ja men de gör den. Ja ska

testa detta idag. Tack för tipsen 🦾🦾
Fick du löst problemet? Har exakt samma problem som uppstått ca 4ggr på kort tid. Skillnaden för mig är att batteriet är i stort sett fulladdat efter uppstart. Borde därför inte ha med dåligt batteri att göra för min del. Har dessutom testat och den kör mer än 30 min så batteriet borde inte vara problemet.
 
Sekelskiftesdrömmaren Sekelskiftesdrömmaren skrev:
Fick du löst problemet? Har exakt samma problem som uppstått ca 4ggr på kort tid. Skillnaden för mig är att batteriet är i stort sett fulladdat efter uppstart. Borde därför inte ha med dåligt batteri att göra för min del. Har dessutom testat och den kör mer än 30 min så batteriet borde inte vara problemet.
Jag bytte batteri. Köpte på batterilagret.se för typ 699kr o nu funkar den galant igen.

Jag tyckte med min såg fulladdad ut när jag koppla in den efter den dött. Därför jag aldrig själv misstänkte att de va batteriet som va fel.
 
Nadliv Nadliv skrev:
Jag bytte batteri. Köpte på batterilagret.se för typ 699kr o nu funkar den galant igen.

Jag tyckte med min såg fulladdad ut när jag koppla in den efter den dött. Därför jag aldrig själv misstänkte att de va batteriet som va fel.
tack så mycket! Hittade ytterliggare ett forum här där många hade samma fel som löst sig med nytt batteri så ska hämta upp nytt imorgon.
Nadliv Nadliv skrev:
Jag bytte batteri. Köpte på batterilagret.se för typ 699kr o nu funkar den galant igen.

Jag tyckte med min såg fulladdad ut när jag koppla in den efter den dött. Därför jag aldrig själv misstänkte att de va batteriet som va fel.
 
Sekelskiftesdrömmaren Sekelskiftesdrömmaren skrev:
tack så mycket! Hittade ytterliggare ett forum här där många hade samma fel som löst sig med nytt batteri så ska hämta upp nytt imorgon.
Jag bytte batteri och det löste problemet. 😊👍
 
Sekelskiftesdrömmaren Sekelskiftesdrömmaren skrev:
Jag bytte batteri och det löste problemet. 😊👍
Skönt o höra. Skönt när de inte är svårare än så o lösa problem 🙂
 
Jag har precis satt i ett nytt batteri (faktiskt från batterilagret) och får precis samma symptom, dvs den bara stannar mitt ute i gräsmattan och har stängt av sig helt. Går bara igång när man stoppat in den i laddaren, satt en ny pinkod etc och då visar batteriet fullt...... Funderar på om det är mitt nya batteri som inte var helt ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.