Halloj!

Har äntligen lyckats komma överens hemmavid om att införskaffa en robot. (Några års träget undvikande av att klippa gräset fick tillslut den andra hälften att tröttna...)

Har, tror jag åtminstone, en relativt "enkel" gräsmatta. Ingen lutning att prata om, och gräsmattan ligger som ett U runt huset, inga särskilt smala passager eller liknande, och den är inramad av en häck, har några buskar och träd samt en studsmatta på sig. Inga husdjur förutom rådjuren och grannars katter som jag inte direkt har något till övers för... Barnen är stora nog att ha vett att hålla sig undan (minsta är 6). Jag har stegat upp den och med lite marginal kommit fram till att den är nånstans 5-550 kvm stor. (Då har jag inte räknat bort träd, buskar och plantering i pallkrage samt ytan där studsmattan står). I hinderväg är det väl främst avblåsta grenar och kottar från tallen som lär förekomma.

Jag har gjort en (mycket) enkel och icke skalenlig skiss med ungefärliga mått (det kan vara 9 istället för 10 meter osv..)
Trädgård.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några synpunkter på var det vore lämpligast att placera laddstationen t ex? (Högra sidan på bilden är "baksidan" av huset som är mer skyddad om det har någon betydelse)

Just nu är R80 dyrare än en 308, frågan är om det är pga lanseringen av 105:an som drar ner priset på den utgående modellen?

R80 har en kapacitet på 800 kvm, 308 likaså, och 105 på 600 kvm... Har det någon betydelse alls tro?

R80 hittar jag just nu för 11 800:-, 308 för 10 300:- och 105 för 10 500:- Men då ingår ju inget "installationspaket" till 105:an så frågan är om det är värt att betala mer för en nyare modell med mindre kapacitet och utan installationspaket? Vad skulle det vara i sånt fall?

Och, har jag missat någon passande modell utifrån förutsättningarna?

Alla råd tages emot tacksamt :)
 
Alla tre robotar du nämner är samma maskin, Gardena är Husqvarnas "stormarknadsmodeller". 105 är en omdöpt 305/308, HQ verkar vilja särskilja sina modeller tydligare i år då fler existerande robotar fått nya namn.
Om du fastnat för dessa köp den du får bäst deal på.
På en u-tomt kan det vara bra att ha laddstationen i ena änden och dra guideslingan till den andra.
 
legion skrev:
Alla tre robotar du nämner är samma maskin, Gardena är Husqvarnas "stormarknadsmodeller". 105 är en omdöpt 305/308, HQ verkar vilja särskilja sina modeller tydligare i år då fler existerande robotar fått nya namn.
Om du fastnat för dessa köp den du får bäst deal på.
På en u-tomt kan det vara bra att ha laddstationen i ena änden och dra guideslingan till den andra.
Tja!
Om det är typ samma pris på 308 och 105, är det mer värt att satsa på 308 då som har "större" kapacitet tro? Eller är det bättre att satsa på 105 som är en nyare årgång? Finns det inget annat som särskiljer R80-modellen mot Automowern?

Och att placera laddstationen i "ena änden", varför är det smartare än att ha laddstationen i mitten? Jag tänker att det borde bli mindre väg hem om laddstationen är i mitten?
 
Guidekablen som används för att klipparen ska hitta ut till inställda startpunkter och ta raka vägen hem täcker upp bättre och blir kortare om du har laddstationen i ena änden på u:et. Då kan du enkelt dra guide kablen från ena änden till andra på u:et och täcka upp hela gräsmattan bra. Istället för att börja på mitten och gå till ena änden och vända för att sedan gå hela vägen tillbaka till andra änden på gräsmattan.
 
  • Gilla
timmelstad
  • Laddar…
quick skrev:
Guidekablen som används för att klipparen ska hitta ut till inställda startpunkter och ta raka vägen hem täcker upp bättre och blir kortare om du har laddstationen i ena änden på u:et. Då kan du enkelt dra guide kablen från ena änden till andra på u:et och täcka upp hela gräsmattan bra. Istället för att börja på mitten och gå till ena änden och vända för att sedan gå hela vägen tillbaka till andra änden på gräsmattan.
Okej, jag är med. Kan man ha laddstationen där man har stenplattor, eller måste den vara på gräs? Jag tänker mig utifrån skissen att den i sånt fall skulle kunna vara intill huset nere i hörnet vid studsmattan. Går roboten in där då eller hur funkar det?
 
Stenplattor går bra att köra på. Går bra att lyfta upp plattorna och lägga slingkablarna under till och med. Något som jag verkligen rekommendera innan du slår till på en klippare är att laddahem instruktionsboken till den modellen du är intresserad av och tittar igenom lite hur det funkar. Husqvarna har till alla sina modeller på sin hemsida. Det brukar räta ut många frågetecken.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.