Hej! För ett år sedan köpte vi ett hus där robotgräsklipparen och slingan redan var installerade. Jag har alltid tyckt att fördelningen på hur gräsmattan som är uppdelad i två delar kring huset har haft en lite ojämn fördelning hos gräsklipparen - men nu precis innan semestern slutade den att följa guidekabeln hela vägen (det har den tidigare gjort).

Om jag kör kalibrering eller bara sätter att den alltid ska starta från slutet av guidekabeln åker den ungefär bara 6-7 meter på den, sedan stannar och börjar klippa.

Lyfter jag över den till delen den inte kommer åt så hittar den guidekabeln på vägen tillbaka och har inga problem åt det hållet.

Inga felmeddelanden och den lyser grönt (allt ok) i stationen. Vi har heller inte gjort något kring området där den precis börjat stanna, det är bara gräsmatta.

Någon som har någon idé? Hittar tyvärr ingen hjälp i manualen.

Mvh
 
Observera att om klipparen vid utgång längs guiden möter kontakt med beg.kabeln eller stöter mot något så avbryts direkt körningen längs guide och klippning påbörjas.
Kontrollera att karossens gummiupphängning är frisk och att klipparen inte är överkänslig mot krockar/stötar.

Kalibreringsfunktionen är enbart till för att klipparen ska bestämma ett maxavstånd den kan använda till guiden, detta för undvikande av spårbildning
 
E etompau skrev:
Observera att om klipparen vid utgång längs guiden möter kontakt med beg.kabeln eller stöter mot något så avbryts direkt körningen längs guide och klippning påbörjas.
Kontrollera att karossens gummiupphängning är frisk och att klipparen inte är överkänslig mot krockar/stötar.

Kalibreringsfunktionen är enbart till för att klipparen ska bestämma ett maxavstånd den kan använda till guiden, detta för undvikande av spårbildning
Det har ju bara hänt helt plötsligt utan att vi gjort några ändringar med slingdragningen. Vad jag kan se ser det ut som det ska under klipparen och i karossen, den klipper ju som normalt också när den väl kör.
 
Har du kollat inställningen för procentsatsen för fjärrstarten? Testa att ändra till 100%.

R40 är lite speciell när det gäller fjärrstart, den har bara en sådan och går (normalt) längs guiden till den detekterar beg.kabeln, då startar klippningen.
Testfunktion av fjärrstart finns då inte i denna modell, som finns i de större modellerna (R70/R80).
 
Vi hade liknande problem med en Gardena Sileno. Den kunde följa hela guiden på hemvägen men bara 10 meter på vägen ut.
Kalibrering hjälpte inte förrän jag återställt klipparen och gjorde om hela installationen.

/M
 
M mgranbom skrev:
Vi hade liknande problem med en Gardena Sileno. Den kunde följa hela guiden på hemvägen men bara 10 meter på vägen ut.
Kalibrering hjälpte inte förrän jag återställt klipparen och gjorde om hela installationen.

/M
Jag har gjort en återställning på gräsklipparen, men det har inte hjälpt.

Får gräva upp slingorna och se så det inte är något konstigt med dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.