Hejsan!
Jag har precis köpt följande pump där jag lite lätt missuppfattade sughöjd vs. suglängd (självsug).
Jag hade tänkt pumpa vatten från en sjö där pumpens höjd över sjön är endast 1 meter men det vore önskvärt att ställa den i samband med ett litet hus och då behöver jag en susglang på c:a 10m.
I pumpens specifikation nämns att den har en max självsug 8m och Gardena säljer sugslang som längst på 7m men frågan till er i detta kloka forum är om ni tror att pumpen ändå klarar c:a 10m slang där jag isåfall får köpa den separat tillsammans med sugfilter och slanganslutning.

https://www.gardena.com/se/produkter/pumpar/hydroforpumpar/hydroforpump-50005-eco/967246101.html.
 
Redigerat:
Det är sughöjden som är max 8m.
Längden kan vara längre än så.
 
Sughöjden är fysikaliskt begränsad och beror av lufttrycket. Principen med en sugande pump är att skapa vakuum/undertryck. Det går förstås bara att göra till noll tryck. Lufttrycket i marknivå motsvarar ca 10 m vattentryck, så därför är det gränsen. Sedan minskar förstås kapaciteten närmast gränsen och då anges ofta 7-8 m som maximal sughöjd.

Behöver man få vattnet högre upp måste man ha en tryckande pump, som sitter nere i vattnet.

Avståndet i plan från vattnet till pumpen har ingen större betydelse (mer än friktionsförluster i slangen).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.