Detta är gårdagens fynd, vad kan detta vara för kabel och vad kan det tänkas vara för årtal på denna lamphållare och kabel?

a6200973833PM001d.jpg

Den som inte ser vad det är så är det en plattkabel som är snurrad.

Funnen på ett höloft i ett gammal ridhus som är under ombyggnad.

//Patrik
 
Redigerat:
Vadå?
Ser inget?
 
Har sett dessa tidigare, men inte i sverige tror jag.
Men på Båtvarv och på farttyg används den flitigt som, tillfällig inst av lamparmaturer och lysrör.
Det brukar vara en platt /fyrkantig gummikabel, det är 3ledare innuti.
armaturerna är flyttbara, och klämms/skruvas över kabeln, med 3 stift/nålar som går in i kabeln.

Man drar kablen igenom lokalen, och hänger på armaturer där de behövs, för att få arbetsljus innan, ordinarie elinst är klar.
 
Jag har sett sådan kabel i "kommunala" julbelysningar. Sådana där slingor som brukar gå kors och tvärs över gågator.
 
Oj, det var ett tag sen jag startade denna tråd. :p

För att svara på din fråga, nej tyvärr. Jag vet inte.

//Patrik
 
jag köpte en polsk installationskabel när jag var i polen, det var typ "ekk" 3g1.5 fast platt, men då är det ju enkelkardeler!
 
Vi använder en hel del lampslingor och jag vet att de vi har kommer från ett ställe som heter bipab i malmö, dock är det b22-socklar så du kanske skulle kolla engelska sidor efter lös kabel

/J
 
electrocuted skrev:
jag köpte en polsk installationskabel när jag var i polen, det var typ "ekk" 3g1.5 fast platt, men då är det ju enkelkardeler!
Okej, den behöver vara lite mer flexibel tyvärr.

Casca skrev:
Vi använder en hel del lampslingor och jag vet att de vi har kommer från ett ställe som heter bipab i malmö, dock är det b22-socklar så du kanske skulle kolla engelska sidor efter lös kabel

/J
Okej, kollade lite på deras sidor, men de lampslingorna jag hittade såg ut att ha rund kabel?


Jag ska igentligen ha kabeln till en annan applikation, inte som lampslinga. Jag vill ha en schuko stickpropp med dragavlastning för platt kabel -> plattkabel -> shucko enkel eller dubbel/trippel uttag med dragavlastning för platt kabel.

En platt förlängningskabel helt enkelt.
 
Jsson83 skrev:
Okej, den behöver vara lite mer flexibel tyvärr.



Okej, kollade lite på deras sidor, men de lampslingorna jag hittade såg ut att ha rund kabel?


Jag ska igentligen ha kabeln till en annan applikation, inte som lampslinga. Jag vill ha en schuko stickpropp med dragavlastning för platt kabel -> plattkabel -> shucko enkel eller dubbel/trippel uttag med dragavlastning för platt kabel.

En platt förlängningskabel helt enkelt.
Men det fixas ju enkelt med en sånhär + E27-sockel
http://www.byggahus.se/forum/el/72959-adapter-uttag-e27-sockel.html#3

:wow::x:thumbdown:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.