G
Hej!

Jag har köpt en gård med 3 stycken lägenheter varav jag kommer bo i en lgh i bostadshuset och hyra ut en lgh (cirka 1/3 av privatabostaden), sen finns det även ett gårdshus med den tredje lägenhet, sedan har jag runt 90ha skog som jag ej kan avverka dom närmaste åren utan mest utgifter.

Mycket nytt och många frågor för mig :D

1. Jag har ett välbetalt jobb så jag tjärnar över brytpunkten redan, hur blir det med skatten på hyresintäkterna då?

2. Bör jag kanske starta ett aktiebolag (om jag behöver skatta 52% på hyresinkomsterna?) och ha skogen på enskild firma? Eller allt i enskild firma?

3. Jag förstår att jag kan göra avdrag på hyresintäkterna, men vad mer än drift och räntekostnader kan jag göra avdrag för?


Mvh Gunnar!
 
B
1. Beror på många saker.

2. Nej, starta inte AB utan att räkna ordentligt, det kan vara bättre att ha allt i EF.

3. Alla kostnader som hör till verksamheten, även avskrivningar.

I och med att du äger skog är du näringsidkare och ska lämna NE-bilaga till din Ink1 när du deklarerar. Har du köpt gård och skog för egna pengar är det mycket möjligt att du kan använda positiv räntefördelning för hela vinsten, och därmed komma undan med en total skatt på 30 %. Det behöver någon kunnig räkna på, lägg inte ut alla uppgifter på ett öppet forum, gå till en redovisningskonsult eller någon annan med kunskap inom området.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.