Hej

Jag har några frågor kring ett avtal som vi just sitter med rörande besiktning.

Läget är sådant att vi köper ett ny producerat hus som vi inte har betsättt utan så att säga köps färdigt. Byggherren har alltså byggt huset och säljer det nu via mäklare.

Frågan rör kring Fastighetens skick som vi har i avtals förslaget.

"Sedan säljaren åtgärdat de besiktningsanmärkningar som GARBO konstaterat äger Köparen inte påtala några fel eller brister med undantag vad som kan konstateras vid 2 års garantibesiktning"

1. Är detta korrekt, skriver vi bort en rättighet som vi har eller är detta normalt ?
2. Gäller ABS95 vid ett sådant köp som vi nu gör ?
3. Kontraktet saknar klausuler kring innehållande av medel. Regleras detta av Garbo ändå eller bör det vara med ?

De har även skrivit följande klausul " Köparen har givits tillfälle att besiktiga fastigheten och tagit del av utförandet och godkänt detsamma"

1. Vi har inte besiktigat något färdigt hus bara sett grannens färdiga hus. Men räcker det med Garbo besiktningen för att räkna med att de täcker alla delar eller skall jag ta ditt en egen besiktningsman ?
2. Kan en sådan egen besiktning göra att jag kan innehålla medel ? eller måste jag ha med en sådan klausul ?

Någon som vet ? ???
Anders

PS Någon som vet en bra jurist i Göteborg som kan reda ut frågor kring avtal och vad som gäller som praxis ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.