Så har min välbetalde snickare fått upp stomme och tak till det som ska bli det inglasade uterummet med 16 mm kanalplast som tak. Lutningen skulle bli tillräcklig, men nu visar det sig bara vara bara 2 cm per meter, en lutning på 1,1 grader. Detta är långt under riktlinjerna. Snickaren bedyrar naturligtvis att det kommer fungera ändå, vilket det kanske kan.

Dock framgick det tydligt av mina ritningar och skisser att det skulle byggas på ett annat sätt för att uppnå en större taklutning.

Hela uterummet levereras av snickaren som en paketlösning; han håller med material, utför arbete osv. Vi har skrivit ett kontrakt där det framgår 5 års garanti.

Om nu taket skulle börja läcka eller på annat sätt inte fungera som de ska som en konsekvens av den dåliga lutningen, ger detta mig möjlighet att åberopa garanti eller måste jag få till stånd ytterligare skrivelser där snickaren åtar sig att åtgärda eventuella fel som uppstår?
 
Du får först läsa igenom vad garanti täcker.
Är det med snickaren som garantiavtalet är tecknat eller är det med leverantören av materialet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.