Vad gäller för importerade makita och hitachiprodukter? Har sökt men inte hittat några säkra svar på vad som gäller ang garantiärenden?

Någon som vet hur det funkar?
 
Makita eller Hitachi i Sverige tar inget ansvar för impoterade verktyg.
 
För att inte göra en långbänk av det hela så skall i princip alla garantiärenden gå via återförsäljaren. Har man det som utgångspunkt så ligger problemet i att man troligtvis kanske får pytsa ut med några extra tior i frakt och att frakten tar ett par dar extra. Men det är ALDRIG så att du blir vägrad garantireparation.

Problemet man kan råka ut för är om ÅF kånkar, då kan det bli lite bökigare.
 
Men det käns ju genast mycket mindre attraktivt att importera.. Att skicka tillbaka till England ex är ju inte så billigt. Det borde gå att skicka direkt till Hitachi alt Makita...
 
Tokv41 skrev:
Men det käns ju genast mycket mindre attraktivt att importera.. Att skicka tillbaka till England ex är ju inte så billigt. Det borde gå att skicka direkt till Hitachi alt Makita...
Inte billigare att skicka till Japan...:D
 
Jag har haft garantiärenden på Makitaverktyg som var köpta både i USA och England. I båda fallen var det trasiga battetrier och det har inte varit några större problem, postens gröna förfrankerade påsar är synnerligen billiga att skicka utomlands.
 
Gilbert skrev:
Jag har haft garantiärenden på Makitaverktyg som var köpta både i USA och England. I båda fallen var det trasiga battetrier och det har inte varit några större problem, postens gröna förfrankerade påsar är synnerligen billiga att skicka utomlands.
Och kontakaten med återförsäljaren och frakten tillbka har inte vart några problem?

Sen kan det iof bli skillnad om man skall skicka tyngre saker än bara batterier...
 
Om man spar 2000kr i inköp o riskerar att betala 20kr extra i frakt iifall det blir en garanti reparation....
Att köpa från Svensk eller EU nätbutik spelar mao ingen roll. Har man däremot behov att få maskinen utbytt över dagen så skall man hålla sig till sin lokala dyra handlare.
 
Redigerat av moderator:
Nimajneb skrev:
Om man spar 2000kr i inköp o riskerar att betala 20kr extra i frakt iifall det blir en garanti reparation.... klarar man inte av den kalkylen bör man träna på matte.
Att köpa från Svensk eller EU nätbutik spelar mao ingen roll. Har man däremot behov att få maskinen utbytt över dagen så skall man hålla sig till sin lokala dyra handlare.

Hur kan du konstatera att man tjänar 2000 kronor när du inte ens vet vad det är som skall köpas?

Men du får gärna visa mig var jag sparar 2000 kronor på en skruvdragare som här hemma kostar just 2000:-

Skulle vara kanon om jag fick det så mycket billigare.. Hch då kan jag faktiskt tänka mig att skippa garantin helt och hållet....
 
Redigerat av moderator:
Tokv41 skrev:
Hur kan du konstatera att man tjänar 2000 kronor när du inte ens vet vad det är som skall köpas?

Men du får gärna visa mig var jag sparar 2000 kronor på en skruvdragare som här hemma kostar just 2000:-

Skulle vara kanon om jag fick det så mycket billigare.. Hch då kan jag faktiskt tänka mig att skippa garantin helt och hållet....

Du får gärna läsa vad jag skriver.... 20 kr EXTRA!
Ingen som pratat skruvdragare för 2k i denna tråden iaf.
 
Redigerat av moderator:
Nimajneb skrev:
Du får gärna läsa vad jag skriver.... 20 kr EXTRA!
Ingen som pratat skruvdragare för 2k i denna tråden iaf.
Vad är det som det pratats om då där man sparar 2000:-? Det är ju du som gjort kalkylen...


Och 20 kronor extra.. Du menar på allvar att detta är allt för att skicka en Makita till England kontra lämna in den i Sverige?
 
Redigerat av moderator:
Tokv41 skrev:
Och kontakaten med återförsäljaren och frakten tillbka har inte vart några problem?

Sen kan det iof bli skillnad om man skall skicka tyngre saker än bara batterier...
Med amerika var det lite problem då återförsäljaren bara tar hand om garantiåtaganden första månaden, därefter ska man kontakta nåt av makitas servicecenter, så jag fick ringa makita usa och fick adressuppgifter till ett servicecenter som de föreslog, skickade dit grejerna, två batterier, vilket kostade 48kr i postens gröna S-påse, och skickade med fakturakopia och ett brev med mina kontaktuppgifter där jag förklarade mig villig att betala returfrakten. Efter ungefär 1 månad kom ett batteri tillbaka, så jag fick ringa dit och efterlysa batteri nummer två, de hade fått slut och hade just skickat det, och ett par veckor senare kom även det. De krävde inget för frakten vilket de hade kunnat göra, så all heder till dem. Största bekymret var faktiskt att få fatt i ett användbart telefonnummer till makita usa, då det nummer de normalt använder är ett 800-nummer, ett gratisnummer som man inte kan ringa till från utlandet, men det löste sig med lite goooglande. England var inga som helst problem, mailade återförsäljaren om hur vi skulle lösa det, skickade tillbaka batteriet till dem, 48kr även det, och efter ett par veckor meddelade de att de hade ett utbytesbatteri till mig , men då jag ändå skulle beställa från dem inom närmsta tiden tyckte jag de kunde skicka det då vilket de gjorde.

Vad Nimajneb pratar om när han nämner 20kr extra är utlandstillägget på postens gröna, själva kostnaden för frakten kommer man ju inte ifrån om man handlar från nätbutik även inom landet.
 
Redigerat:
Tack Gilbert för förtydligandet:)

800-nummer kan ibland vara ett riktigt gissel men google brukar lösa det. Brukar vara värre med tex Sony som har i vissa fall betalnummer som enda inkörsport..
 
Tackar för informationen Gilbert.

Dock tycker jag det är ganska sällan man sparar några stora pengar om man nibibte beställer för väldigt stora summor. Har hittills inte hittat någon skruvdragare tex där man sparar speciellt mycket efter frakt. En femhundring på sin höjd och då är frågan om det är värt det...

Helt klart kan det vara värt det om man sparar tusenlappar men det blir ju lite knepigt när man förutsätter att man sparar ex 2000 kronor för det är ju långt ifrån alla ordrar som man sparar de summorna på....
 
Tokv41 skrev:
Tackar för informationen Gilbert.

Dock tycker jag det är ganska sällan man sparar några stora pengar om man nibibte beställer för väldigt stora summor. Har hittills inte hittat någon skruvdragare tex där man sparar speciellt mycket efter frakt. En femhundring på sin höjd och då är frågan om det är värt det...

Helt klart kan det vara värt det om man sparar tusenlappar men det blir ju lite knepigt när man förutsätter att man sparar ex 2000 kronor för det är ju långt ifrån alla ordrar som man sparar de summorna på....
Okej, ett rakt räkneexempel då du verkar försöka övertala dig själv att det ändå är billigare i allafall att handla i Sverige: http://www.power-tools-pro.co.uk/ma...atteries-13mm-chuck-5mtr-ptp-tape-p-4359.html 180£+30£frakt(högt räknat)+15%VAT=241,5£ vilket med dagens växlingskurs hos Swedbank blir 2801kr, sen lägger man på 39kr för en adapter till stickproppen så är man uppe i 2840kr. Bästa pris i Sverige enligt pricerunner är 4495, inga 2000kr i skillnad, men väl 1655kr, och då ska frakten läggas på det svenska priset vilket ökar skillnaden. Personligen ser jag det som en betydande prisskillnad, och ganska mycket mer pengar än en femhundring....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.