Hej!

Det börjar närma sig 2 år sedan slutbesiktingen av vårt nya hus (totalentreprenad).
Alla fel som upptäcktes under slutbesiktningen är åtgärdade. (Det var bara småsaker såsom sprickor och märken på ytskikt).
Inget synligt fel har uppkommit under dessa 2 år.

Frågan är om man ska lägga ut 5000 pix på en besiktningsman som kommer
och tar en titt. Såvitt jag förstår gör han endast en okulär besiktning och det säger sig ju självt att det är svårt att upptäcka några större brister som jag själv inte uppmärksammat, (jag har trots allt bott i huset snart 2 år). Pratade med byggledaren som menade att besiktningsmannen enbart kollade på brister som man själv påpekade. Och dessa kunde vi ta direkt med husföretaget enligt byggledaren.

Så, go' vänner! Ge mig för- och nackdelar med att välja garantibesiktning eller inte.

MVH
/Jocke
 
Jag skulle göra en besiktning och ta reda på så mycket som möjligt att fråga, mäta o titta på mha besiktningsmannen! 5000 kr är ju lite i förhållande till ett hus tycker jag. ÄVEN om han tycker att ert hus är helt fläckfritt (ovanligt?) så kan nui ju vuid ev försäljning ha med detta......
 
Har ni inte under dessa två år upptäckt några som helst fel eller förändringar i entreprenaden eller i funktionen så finns det ingen anledning att göra en garantibesiktning med en utomstående besiktningsman. Dock har en sådan besiktninsman naturligtvis skyldighet att ta upp de fel han konstaterar har framträtt under garantitiden även om beställaren inte har upptäckt och påpekar dem.
Gör istället en kritisk genomgång med byggledaren, även om denne är entreprenörens man.
 
carlssoni skrev:
Har ni inte under dessa två år upptäckt några som helst fel eller förändringar i entreprenaden eller i funktionen så finns det ingen anledning att göra en garantibesiktning med en utomstående besiktningsman. Dock har en sådan besiktninsman naturligtvis skyldighet att ta upp de fel han konstaterar har framträtt under garantitiden även om beställaren inte har upptäckt och påpekar dem.
Gör istället en kritisk genomgång med byggledaren, även om denne är entreprenörens man.
De allvarliga felen på ett hus är som regel inte sprickorna i tapeten, listen som lossnat eller liknande fel.
De allvarliga felen kanske behövs en fackmans riskbedömning och blick för att kunna upptäcka.

Jag hade inte vågat chansa.
 
Lyfter denna ständigt aktuella fråga.

Nu har det blivit våran tur och här står man i valet och kvalet och brått börjar det bli att bestämma sig.

Vi bor i ett LB-hus Pärlugglan och jag tänker att detta är ett serie hus som funnits ett par år (typ sedan 2000) och vårat är byggt 2006. Då tänker jag att ev. generella konstruktions fel borde väl vid detta laget var upptäckta och åtgärdade.

Har under de två åren vi bott i huset inte upptäckt några andra fel eller brister. Mina funderingar är därför att man gör en egen grundlig genomgång av huset varvid man sedan tillsammans med byggledaren går igenom ev. problem man hittar.

Skulle vara intressant att höra hur andra som har samma typ av hus har tänkt.

5000-10000 finns det många andra hål att stoppa i :)
 
Jag vidhåller min uppfattning att om man inte efter två år i huset och en noggrann egen genomgång funnit/finner några allvarliga fel kan man göra en genomgång med entreprenören och komma överens om vad som skall åtgärdas.

Garantibesiktningar genomförs i högst 50 % av aktuella entreprenader och därutöver en del "syn" tillsammans med entreprenören enligt ovan.
 
gullegrizen skrev:
Hej!

Pratade med byggledaren som menade att besiktningsmannen enbart kollade på brister som man själv påpekade.
Det ligger i och för sig i viss mån i byggarens intresse att inte dra dit någon besiktningsman som hittar massa kostsamma fel....

Den besiktningsman jag pratade med, sade att han normalt inte hittar fler garantifel än husägaren, och i de fall det finns stora problem, så lär du redan upptäckt det. I viss mån kunde han stärka vissa fel, men i andra fall kunde han bara återge fel som husägaren funnt, tex problem med värmen, utan att kunna styrka det med en besiktning.

Mvh/Abbe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.