Köpte ytterdörr på Bauhaus. Har uppstått sprickor i karmen och de ska efter mycket om och men skicka en ny. Frågan är: vem ska stå för snickaren äs kostnad för att byta dörren?
 
Vad säger Bauhaus? Det beror ju helt på vad det står i deras villkor. Om inget finns att hämta där så är det ju du som får stå för det själv.
 
Hur gammal är dörren?
Som jag tolkar konsumentköplagen så ska Bauhaus även stå för arbetskostnaden om det är en reklamation enligt denna, men är det någon garanti som Bauhaus har utöver detta så är det villkoren där som gäller.

Du kan också kolla med lokala konsumentombudsmannen eller med hallå konsument.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Tackar för era svar...
 
Köpte en ytterdörr av fabrikatet Safco Doors från Bauhaus för några år sedan och då den slog sig så reklamerade jag.
De skickade en ny dörr och jag krävde ersättning för jobbet istället för att snickare skulle göra bytet.
Vi kom överens om presentkort på Bahuaus istället vilket jag tyckte var ok.

I Garantivillkoren från Safco som ligger på Bauhaus hemsida så står det följande:
"Garantin innebär att leverantören avhjälper sådant fel på sina produkter som omfattas av garantin enligt ovan. Leverantören svarar härvid för alla uppkomna kostnader för material, reservdelar och arbete som krävs för att åtgärda felet. Detta kan vara reparation av befintliga produkten, ytbyte av felaktiga komponenten eller utbyte mot en ny produkt. Leverantören avgör om garantifel skall avhjälpas genom reparation eller utbyte. Leverantörens åtagande omfattar ej arbetskostnader för återställande av foder och övriga anslutningar kring fönster och dörrar. Köparen kan inte kräva skadeståndsersättning för utebliven rörelseförlust, vinst förlust, monteringskostnad eller annan indirekt kostnad til följd av att levveransen är felaktig eller försenad".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.