Hej!

Vi har upptäckt att manshetten vid tätning mot golvbrunnen inte varit riktigt bra och därför har det blivit fuktskador i dushhörnet i badrummet.
Badrummet är helkaklat och klinkers på golvet.
Nu har byggarna slitiit ut golvet i duschen samt de 3 nedersta kakelraderna samt, gipsen Dvs det är reglarna kvar.

Nu blir jag ju lite konfunderad då de bara rivit nederdelen av väggen, måste man inte byta ut gipsskivorna helt och hållet då de inte är standad längre?
Sen blir jag ju ilte konfunderad vad gäller tätskiktet.

Ärligt talat så får byggarna göra som de vill bara det blir korrekt.
Vad är det därför för garantipapper som jag kan kräva, och kan jag kräva att de ska byta ut gipsskivorna helt och hållet?
Mvh
/Hami
 
Dom måste ju få bort allt kakel och sätta nytt tätskikt på hela väggen, annars kan det ju aldrig bli bra. Och i samband med det antar jag att nya byggreglerna tvingar dem att byta gipset till våtrumsskiva....
 
Är det samma firma som byggde fel från början? eller varför garanti?

Är de behöriga? Om ja så skall du kräva ett BBV intyg gällande från 2008. inte ett gammalt PER de är lätta att förfalska.

om firman inte är behörig finns vad jag vet inget du kan kräva....eller att det blir byggt enligt BBV regler heller om ni int ekontrakterar detta?

Ett tätskikt får inte brytas någonstans.
allt måste rivas o göras om.....kanske tom regelavstånden i väggen?
 
Jag har svårt att se att dom ska bli tvungna att byta ut gipsen till våtrumsskivor i det här fallet.
Personligen hade jag inte vågat skarva tätskiktet i våtzonen, men det är tekniskt möjligt under förutsättning att dom har lyckats frilägga en del av det gamla tätskiktet.
Om lagningen inte blir tät så lär ni märka det ganska snart, och därmed så lär det räcka med den ursprungliga fakturan (om det är hyfsat nygjort?).

Ta lite bilder på eländet. Det kan alltid vara bra att ha vid framtida diskussioner.
 
Om man skarvar tätskiktet så är jag 100på att vid en skada där så täcker föräkringen ingenting. De hittar sånt och drar på storväxeln dvs "icke facmannamässigt".
 
Risken finns, men då får man påtala att bolagen själva jobbar på det viset emellanåt..

Ett mail till Hami's bolag eliminerar den risken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.