Har en nybyggd villa med ett FTX ventilationsaggregat som börjat strula genom att trumman fastnar. Vet inte om det är motorn eller trumman som är problemet men det är inte därför jag postar frågan i juridikforumet.

På grund av att entreprenören gått i konkurs kontaktade jag tillverkaren direkt då jag i min enfald antog att aggregatet var kopplat till någon typ av garanti när det är tillverkat för mindre än ett år sedan.

Fick svaret: "Garanti följer kund och går de i konkurs så har vi inget garantiåtagande mot 3:e part". Därefter hänvisar de till konkursboet och eventuell ansvarsförsäkring men välkomnar mig att köpa service. Nu har det visat sig i efterhand att våran entreprenör myglat med både det ena och det andra och inte haft någon ansvarsförsäkring vilketleder mig till mina frågor.

Är vi helt rökta?
Kan man som producent helt avsäga sig all typ av garantiansvar?
 
Nilsson2 skrev:
Kan man som producent helt avsäga sig all typ av garantiansvar?
(Lekmannasvar): Till andra än kunden: Ja.
 
Som jag förstår det säger konsumentköpslagen att ni har garanti hos tillverkaren istället om försäljaren har gått i konkurs.
 
Anspråk mot näringsidkare
i tidigare säljled
Du kan som köpare i vissa fall rikta anspråk mot
näringsidkare i tidigare säljled (till exempel grossist,
importör eller tillverkare) på grund av fel på varan
om säljaren
l är på obestånd, till exempel gått i konkurs, är föremål
för ackordsförhandlingar eller inställt sina
betalningar,
l har upphört med sin verksamhet, till exempel lagt
ner sin butik, överlåtit sin rörelse eller
l inte kan anträffas det vill säga det är omöjligt att
få tag på säljaren, till exempel vid tillfällighetsförsäljning
eller om säljaren har flyttat utomlands.
För att du ska få rikta ett krav mot tidigare säljled
måste l varan ha överlåtits till din säljare för vidare försäljning
från en näringsidkare,
l ett motsvarande krav ha kunnat göras mot tidigare
säljled av din säljare.
Köparen måste i dessa fall bevisa att varan var felaktig
när säljaren i det tidigare säljledet avlämnade varan
till din säljare.
 
Ovanstående är från broshyr ang konsumentköplagen.
 
Närmare bestämt ser paragrafen ut så här:
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]
Anspråk mot näringsidkare i tidigare säljled

46 § Om säljaren är på obestånd, har upphört med sin näringsverksamhet
eller inte kan anträffas, har köparen rätt att rikta anspråk på grund av
fel på varan mot en näringsidkare i tidigare säljled som har överlåtit
varan för vidareförsäljning.

Första stycket gäller endast i den utsträckning motsvarande anspråk på
grund av felet hade kunnat göras gällande mot näringsidkaren i tidigare
säljled av den som förvärvat varan från honom. Avtal som inskränker
rätten att göra anspråk gällande får dock åberopas mot köparen endast om
en sådan inskränkning med bindande verkan hade kunnat avtalas mellan
denne och säljaren. Bristande reklamation i tidigare led är utan
betydelse för köparens rätt.

Om köparen vill rikta anspråk enligt denna paragraf mot en näringsidkare
i tidigare säljled, kan reklamation enligt 23 § göras hos denne eller
hos säljaren. Har reklamation inte gjorts hos näringsidkaren i tidigare
säljled, förlorar köparen sin rätt mot denne, om han inte underrättar
näringsidkaren om sitt anspråk inom skälig tid efter det att han insett
eller borde ha insett att han hade anledning att framställa anspråket.

Från Konsumentköplagen 1990:932.
[/FONT]
 
Är KKL över huvud taget relevant vid just husaffärer? Tänker att annars skulle det inte vara så svårt att reklamera felaktiga hus...
 
Konsumentköplagen eller konsumenttjänstlagen gäller beroende på hur man köpt huset och dess delar. Ett färdigt ftxagg som installeras av säljaren bör gå under konsumentköplagen. Googla konsumentköplagen och hus så får du många träffar som beskriver hur det fungerar.
 
Är inte detta lite beroende på vilken garanti tillverkaren har utfäst? Det är ju inga problem för t.ex. elektronikvaruhusen att köpa garantilöst från tillverkare för att hålla nere priserna. Om varan då inte har någon tillverkargaranti är det ju försäljningsstället som uppenbarligen tar risken och utfäster "garantin". Omvänt; om försäljningsstället utlovat längre garanti än tillverkaren utfäst, flyttas då garantiansvaret över för detta på tillverkaren?
 
Redigerat:
Men jag förstår hur du tänker. Är det möjligt för en detaljist att köpa varor från en grossist/tillverkare utan garanti och "utanför konsumtköplagen" eftersom det är business to business och därmed själva ta över alla garantianspråk från slutkund? Och om detta är möjligt är det i sådana fall fallet här?

Det här antar jag är något som konkursförvaltaren borde kunna svara på. D v s - har entreprenören köpt varan MED garanti från grossisten (i sådana fall skall även slutkunden omfattas av garanti från grossist/tillverkare efter kunkurs) eller har entreprenören köpt varan UTAN garanti (där är det inte lika självklart att man har reklamationsrätt).

Dock, tror jag det inte är jättetroligt att din entreprenör inte har haft garanti på aggregatet. Jag tror att det vanligaste är att tillverkare lämnar garanti på motsvarande prylar även när det är företag som köper.
 
Rebeckaf skrev:
Ganska intressant för övrigt:
[länk]
MediaMarkt får betalt av tillverkaren för att utföra garantiservice (när den finns). Vi konsumenter ser det som att MM är schyssta mot oss = fler kunder.
 
Rebeckaf skrev:
Ett exempel borde ju kunna vara OnOffs konkurs. Där ska normala garantier enligt KKL tydligen gälla fortfarande i alla fall. Se under "garantier":
[länk]
Hallå, eller!? Pricerunner har ingen koll.

"...Däremot gäller fortfarande tillverkarens garanti i 3 år..."
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.