Hej, håller på att bygga 2planshus med källare som bl.a. rymmer garage. bygger ca 90 kvm per plan. Har Flexit FTX som hanterar de två bostadsplanen. I källaren har jag gjutit in golvvärme men undrar nu hur jag skall göra med ventilationen av källaren för att undvia fukt och lukt problem. Har tät dörr från källaren upp till entréplan.
1. Ingen ventilation men sätta en avfuktare?
2. Borra upp intagshål med galler långt in samt sätta fuktstyrd paxfläkt vid garageporten?
3. Montera lulf-luft VP?
4. Andra alternativ?

Tacksam för hjälp med denna fråga,
 
Tilluft genom lågt placerat galler i garageporten. Frånluftsventil(-er) på motsatta sidan källaren högre upp. Kondensavfuktare som t.ex. Woods ED50 och kopplad till avloppet för att hålla RF% kring 50%, särskilt efter biltvätt, utan att värmen måste höjas mycket. Bergvärme eller annan värmepump till golvvärmen. Vet inte vilken isolering din källare har men källare generellt kan dra väldigt mycket värmeenergi.
 
Tack för svaret, jag värmer garage med fjärrvärme via ingjutna golvvärmeslingor, har 120 mm cellplast + palton utvändigt källarvägg som är 250mm solid betong. Måste jag sätta dessa ventiler, räcker det inte med avfuktaren som går igång om LF blir över 50%, kan någon förklara vad som händer om jag inte sätter in ventilerna? Tack.
 
Glömde säga att jag har 350mm cellplast under 12 mm betongplatta som golv i källaren så vad jag vill säga är att det är relativt välisolerat, skulle vilja kunna hålla iallafall ca16 grader på vintern där nere.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.