kontorsråttan
Hej forumet.
Kommer inom några dagar få nyckel till mitt nya garage (frugan säger att det är ett hus & en trägård med i priset) och eftersom jag endast har koll på hur man gör saker i ett garage & inte hur man gör med det har jag lite frågor som jag hoppas få hjälp med.

Väggarna är idag bruna en vit från 1/3 upp på vägg & någon grå/mörk färg längst ner, ev med en pepitastrip däremellan, men vilken sort/kvalité skall man använda? latexfärg eller inte, eller annan? Mina referenser av utbud är Biltema & Jula katalogerna.:rolleyes:
Taket. vitt nu, vitare imorgon. Samma färg som till väggar eller en burk det bara står takfärg på?

Betonggolv med skador, slitet, gammalt ca 21 år. vad göra?

  1. epoxygolv, som verkstäder har, verkar dyrt.
  2. klinkers, snyggt men gillar inte skarvarna, garagedomkraft + skarvar = problem.
  3. behandla med "betonolja" Lithurin är ett namn jag sett.Fler?
  4. måla, men däck brukar lösa upp färgen.
Grundarbete skall väll till det med, olika på olika "topp" lösningar, vad skiljer där om man behöver jämna till där välsaltade dubbdäck stått?
Alternativ 3 lutar det åt just nu (hittar inget på Jula/Biltema dock, får nog vidga mina vyer)

Garaget är tänkt att vara en verkstad inte en parkeringsplats, inga välsaltade vinterdäck om inte bilen gått sönder. Kommer att meka/bygga MC & bil inget snickeri. Vill ha lättstädat (obehandlat betonggolv kan man sopa ihjäl sig på) och tåligt.
Kommer att stoppa in en luftvärmepump, nya ljusarmaturer & fler elutag, PC & ljud & ett kylskåp blir det åxå.

Tips och kommentarer mottages tacksamt.
 
Väggfärgär bara den billigaste varianten av färg som finns för den behöver inte vara så tålig. Du kan utan vidare måla taket med vanlig väggfärg. I ditt fall med svetsning osv. så är det ju rekomenderat att köra med lite blankare för. Lättare att torka av och ger mer ljus men ser inte lika elegant ut som en matt.

Är betonggolet illa åtgånget? Sprucket och jäkligt?

Jag har ett ett år gamalt betonggolv på 85 kvm som skall behandlas nu i nästa månad och jag undersökt samma alternativ som du. Detta är vad jag kommit fram till.

Superfloor-diamantslipning 220+moms vilket ger mig en kostnad på 23 000kr. Golvet blir blankt ochh lättstädat men blir inte så tåligt mot kem. Jag skall tvätta och avfetta i garaget och köra med skarpa fälgmedel så det känns inte värt om det inte funkar. Även om det behandlas med deras värsta medel så är det fortfarande ett naket betonggolv och tål då inte kem.

Lithurin som du talade om säljs av Nordsjö. Kostar typ 5000kr för hela mitt garage. Blir inte lika blankt som superfloor men det dambinder och blir en halvmatt finish. Golvet stärks en del genom någon kemisk förening men det tål kem lika dåligt som superfloor. Skildnaden är typ 20 000kr. Det är min billyft. Sen tycker jag (med rädsla för att blir hängd) inte ens att superfloor är speciellt snyggt. Framslipad balast ser ju helt sjukt ut. Som en korridor på ett mellanstadium men det är ju en annan sak. Lithurin skall även gå att bättra utan att det syns vilket ju är bra för framtiden.

Klinkers går bort. Du vet ju redan varför.

Målat golv. Att måla golvet medför kostnader. SKall det vara en färg som tål lite så är den rätt dyr. Inte koll på kostnaderna riktigt men ett pannrum på 8kvm gick på typ 1000 spänn i färg när jag gjorde det. Då var det marmoflor epoxifärg. Nackdelen är väll att man måste ha en väldigt torr platta annars stänger man inne fukt och så lossar färgen i sjok. Mitt golv skulle nog klara det då det är 300mm isolering och massor av kross och makadam under och ny dränering. Ditt 23 år gamla golv vågara jag inte uttala mig om. På plussidan är ju kemtåligheten. Nackdel som jag ser det är ju att golvet blir mer eller mindre högblankt men det blir ju lättstädat och tål kem som sagt. Sen är det säkert väldigt lätt att bättra också även om det syns.

Fogfria golv. Finns både epoxi, akryl och polyuretan. Vi har akrylgolv på jobbet vilket jag helst skulle vilja ha men 600kr/kvm avskräcker rätt så fort. Fogria industrigolv är generellt en rätt så dyr historia. Jag skall kolla vidare och se vad jag kan hitta innan jag bestämmer mig.

Precis som du så har jag kommit fram till att Lithurin är en bra ide. Jag skall dock utforska industrigolvspåret lite till då det är överst på önskelistan då det är lättstädat, snyggt, mekaniskt tåligt och kemtåligt. Nackdelen är ju priset och att topplacken nöts bort av tex. dubbdäck men jag kör ju dubbfritt så det kvittar ju.
 
Oxanolja? tror det heter så. Jag hade sånt i mina 2 tidigare garage och har köpt till mitt garagerenoveringsobjekt som snart e klart på utsidan. Samma användningsområde, garage är en plats där man bygger bilar/mc :p, ibland även snickerigrejor till huset, parkerar bilen gör man nån annanstans :cool:
Min erfarenhet (skruvat jänkebilar, byggt rally- å rallykrossbilar + hållit dd-bilarna igång) är att golvet blir smutsigt och skadat över tid så det är ingen idé att lägga massor av tid å pengar på det. Dammfritt från start e mitt mål, inte mer än så.
 
kontorsråttan
Tackar för alla svar,

Vägar & Tak.
Blank färg, check det fixar vi,

Golvet... Några alternativ som nämnts här.
Lithurin från Nordsjö
Oxanolja från Jotun
Några fler jag hittat på nätet.
Nuretanolja åxå från Nordsjö
Betongolja från Beckers

Uretanalkyd verkar vara gemensam nämnare, Jotuns svenska hemsida ligger ner och Lithurin hittar jag inget info.
Får uppsöka några färgnasare i byn för mer förvirring & prisuppgift.
Återkommer senare i veckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.