Vi har ett garage med en MYCKET brant infart som är av sand/grus variant. Varje vinter nöter stora gropar i uppfarten plus att nivån på uppfarten sjunker stadigt. Just nu är det ca 7 cm mellan gruset och själva garagegolvet, så Mannen har varit tvungen att bygga en ramp för att vi överhuvudtaget ska kunna komma in med bilen i garaget!

Jag undrar om det är någon som kan redogöra för fördelar/nackdelar mellan olika underlag, t.ex. asfalt och makadam, men även sten? Jag är intresserad av kostnad och hållbarhet.

Någon som vet?

Kribeng
 
Ni bör "padda" uppfarten för att slippa problemen med erusion. Ni bör också grunda med 0-18 alternativt 0-36, beroende på hur förhållandenna ser ut. Detta bör ni göra oavsett vad ni tänker er för beläggning.

Glöm, singel o makadam. Har ni brant garageuppfart bäddar ni för framtida underhåll.
Asfalt är en smidig lösning och underhållsfritt. Prisdifferans förekommer men ca 120 kr/kvm vid utläggning, betydligt mer ifall leverantören ska ta hand om underarbetet.

För sten finns det ingen riktigt övre gräns, men börjar ungefär vid 130 kr/kvm plus underarbete och läggning. Det hela beror ju på vad man önskar för stil och kvalitet.

Snikversionen, skulle vara att lägga "kallasfalt". dvs uppriven asfalt . Detta är en av de absolut billigaste varianterna och har bra hållbarhet.
 
Tack Badger! Lite följdfrågor:

Vad menar du med 0-18 och 0-36?

Nu har vi inte mycket ogräs, men lite finns. Vad säger du om fiberduk?

Hur blir slutresultatet på kallasfalten? Blir det verkligen lika snyggt som ny asfalt?
 
0-18 mm eller 0-36 mm är en benämning av fyllnadsmassa som används vid markberedning. dvs anger den storleken i mm på grus och sten. Dessa två kvaliteer ger vid paddning en mycket hård yta och används för vägar, garageuppfarter dvs överallt där det kommer ske påfrestningar.

Fiberduk behövs normalt inte. Själv anser jag att det är överdrivet med användningen av fiberduk (men finns lite olika tyckande angående detta ::) ). Du beskrev innan att det var grus/sand på uppfarten så har ni fått ogräs misstänker jag att det är efter förmultning av diverse material (löv, gräs mm mm) Detta bör ni ta bort.

Slutresultatet på kallasfalt blir inte som ny asfalt, men med t ex värmebehandling el. oljeimpregnering går det få rätt hyfsat resultat.

Skillnaden mellan ny asfalt och kallasfalten är att kallasfalten är mer kornig och ger mer "grusig" yta. Men priset på kallasfalten gör att det blir mycket fördelaktig ekonomisk lösning. Priser på detta varierar, men det brukar vara "frakten" som är dyrast.
 
Tack för ett proffisgt svar! :)

Kribeng
 
RoTe
Markduk är självklart! Den motsvarar 30cm bärlager...
 
Börja med 0-18 eller 0-36 ett år och låt den ligga fast sig över en vinter. Bättre att asfaltera när man vet att grunden är stadig för trots paddning så kan det röra sig rätt ordentligt.

Tänk också på att ha bra dränering på sidorna om infarten. Lägger ni asfalt blir ju den som ett tak som vattnet rinner på och någonstans ska det ta vägen
 
RoTe skrev:
Markduk är självklart! Den motsvarar 30cm bärlager...
Som jag sagt ovan, lite olika tyckande i den saken när det gäller proffsen (det är många variabler som ska spela en faktor när markduk skulle tänkas göra nytta. Jag förväntade mig något mothugg ;)).

Angående Mats_O's svar så är det lite "överkurs" med övervintring, men man blir då absolut säker (gjort detta för min egen villa "med övervintring", har även brant uppfart till garaget). Ang. dräneringen som Mats_o nämner kan spela roll. Det beror på hur höjderna ser ut runt uppfarten.
 
Vi är längst upp på ett berg så dränering är inget problem.

Övervintring låter smart, men det är synd att jag inte visste det innan den här vintern!! Vi får se hur vi gör i och med att det annars drar ut så på tiden.

Ni som förespråkar markduk; vad är det, förutom bärlagret, som gör att man skulle välja att använda sig av det?
 
Själv har jag lagt fiberduk sedan 0/16 och sedan kallasfalt från zeax.se som hade det för en okej peng på nätet. Gick smidigt med en 70kgs vibra totalt 20kvm. Hyrde vibran av ett hyresmaskinsföretag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.