Hej!

Vi ska fixa till vår uppfart med singel och kansten. Står nu i valet och kvalet om vi ska göra själva eller lägga ut arbetet. Vi har en ganska lång och bred uppfart 6*30m så det handlar om 180m2. Grunden (bärlagret) är preparerad sedan tidigare, då den användas av husföretaget för att leverera hussektionerna, men bärlagret behöver nog bättras på lite (här vore det intressant att höra från andra med samma erfarenhet hur mycket extra arbete som krävdes på uppfarten). Sedan ska vi ha 5cm gårdssingel som slitlager. Slutligen så hade vi tänkt en kantsten i granit. Vi har här tittat på kansten RV4 som är 100x30x10 cm och väger nästan 100kg per block. Vi har frågat en entreprenör och fått prisuppgift tillbaka som är mycket högre än vi förväntat oss - kanske är det mycket arbete med den tunga kantstenen som driver upp priset? Priset vi har fått är c:a 60 000 och det är exlusive kostnad för kanstenen som vi fixar själva men inklusive stenkross (för förbättring av bärlager) och gårdssingel.
 
Kör med RV6 och gör det själv. Grävde ur, paddade 0-18, satt stenarna på två "högar" i ändorna sen gjut fast dom på insidan. Gjorde 48m på ett par dagar.

Sitter som berget!

RV6:surprised:r kostar 200kr st och är lätthanterbara, 55kg.
 
Arbete med väg och parkering och liknande ger inte något ROT-avdrag, så därför kan det upplevas som dyrt.

Jag hyrde alla möjliga roliga maskiner för att förenkla jobbet och göra det roligare.
 
Också inne på att hyra lite maskiner och göra själv - verkar kul att köra grävmaskin :)
När det gäller offertpriset så får jag inte ihop hur priset kan bli så högt. Killen räknade med en dags arbete på två pers och sen blir det lite maskintransport och maskinkostnad, men hur jag än räknar så bli det en timkostnad som verkat orimligt hög.
 
Tack för tipset om den mindre kantstenen - det känns som skillnaden i vikt kommer göra den betydligt mer lätthanterlig. Men behöver man verkligen gjuta fast dem - håller de sig inte på plats ändå när de är så tunga. Och om det skulle bli någon sättning i marken (trots ordentlig paddning) så blir det väl svårt att justera om de är fastgjutna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.