Hej!

Jag har flytspacklat garagegolvet och snart skall jag lägga Biltemas garageklinker. Innan klinkerläggningen vill jag lösa nivåövergången mellan gamla vinkeljärnet som finns vid garagedörrarna och det nya golvet som hamnar högre.

20150726_213813.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flytspacklet bygger ca 15mm och når ända fram till det gamla vinkeljärnet. Jag har funderat på olika lösningar för att få ett hållbart avslut på klinkerläggningen mot garagedörrarna. Är inne på att antingen skruva eller svetsa ett nytt vinkeljärn eller plattjärn (rakt eller lite vinklat) mot nya nivån, så järnet ligger i nivå med kommande klinker.

Vill kolla här på forumet som någon av er har någon annan bra idé eller kommentar. Bäst vore såklart att ha löst detta innan flytspacklingen, men nu är jag där jag är ;)
 
Du ska helt enkelt flytta upp tröskeljärnet kan man säga?
I sådant kan en lösning i detta läge vara att svetsa dubb på ett nytt järn, galva det, borra genom gamla järnet och ner i plattan för att sedan fästa det med ankarmassa.
Lägg helst L järnet ovanpå klinkern annars får du en fog där som blir känslig. Beakta ev. dörrtrösklar, släplister osv om du skulle lägga järnet ovanpå.

Lycka till/Nils82
 
Tack för snabbt svar! Jag hade tänkt att behålla det gamla (slipa av och måla) vinkeljärnet och sätta ett nytt längre in, så jag får de två järnen i två steg så att säga. Då blir det aningen lättare att rulla in saker som t.ex. MC, och slippa en enda hög tröskel. Dörren går även in en liten bit över befintligt järn, så jag kan inte bygga upp till full höjd ända ute vid befintligt järn.

Tror du inte det räcker att nytt järn når upp till nya klinkernivån? Blir det ändå en känslig övergång?
 
Ok, jag tror jag är med. Det kommer alltså att se ut som det gör på bilden.....plus klinker givetvis.
Ja som du nämner gick det kanske lite fort, det gör det för oss alla emellanåt :)

Jag sitter och klurar på om man kan klä in spackel/klinkerklacken med en rostfri plåt just för att snygga till det och skydda klinker från att flisa sig i kanten. Bil med dubbdäck pallar det ju inte men......

Hmm/Nils82
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.