Har ett garagetak i betong där föregående ägare satt upp träreglar och gips. Dessvärre är det en del fukt som tränger igenom betongen så reglarna har börjat vittra bort.

Betongtaket är ganska ojämnt på insidan. Ovanför taket på utsidan är det en uteplats med ingjuten granit. Alltså inget man gärna tätar eller så.

Vad ska jag göra innan jag får gipsskivorna i huvudet?

Edit: Förresten ser gipsskivorna ut att vara i nyskick. Annars hade man kunnat tänka sig att pappen på den skulle ha mögelfläckar eller så. Men det är enbart träreglarna som tagit skada.
 
  • Ojämnt betongtak med vittrade träreglar synliga underifrån, problem med fuktträngning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn betongyta på garagetak med fuktskador och vittrande träreglar, omgiven av gipsskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du inte vill göra om tätskiktet på utsidan så ta bara ner alla reglar och låt det va öppet.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Byta till plåtreglar?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Byta till plåtreglar?
Finns det lämpliga plåtreglar att byta till? Hur fästs dem?
 
O onaka skrev:
Har ett garagetak i betong där föregående ägare satt upp träreglar och gips. Dessvärre är det en del fukt som tränger igenom betongen så reglarna har börjat vittra bort.

Betongtaket är ganska ojämnt på insidan. Ovanför taket på utsidan är det en uteplats med ingjuten granit. Alltså inget man gärna tätar eller så.

Vad ska jag göra innan jag får gipsskivorna i huvudet?

Edit: Förresten ser gipsskivorna ut att vara i nyskick. Annars hade man kunnat tänka sig att pappen på den skulle ha mögelfläckar eller så. Men det är enbart träreglarna som tagit skada.
Ser ju märkligt ut det där. Känns som att föregående ägare ”pimpat” genom att skruva upp gips på gamla ruttna reglar. Precis som du skriver så skulle det högst troligt varit mögelfläckar på gipsen. Det blir snabbt svartmögel på gips som blir blöt. Som reglarna ser ut borde det till 100% spridit sig till gipsen.

Om det finns virke kvar i reglarna skulle jag ha proppat fast dom i betongen igen. Borrat rakt genom gipsen och skruvat fast dom. Vill du göra en större operation får du plocka ner allt och sätta någon glespanel i taket istället. Gips och vatten hör inte ihop.
 
Hmm .. så kan det nog vara.
Krille-72 Krille-72 skrev:
Ser ju märkligt ut det där. Känns som att föregående ägare ”pimpat” genom att skruva upp gips på gamla ruttna reglar. Precis som du skriver så skulle det högst troligt varit mögelfläckar på gipsen. Det blir snabbt svartmögel på gips som blir blöt. Som reglarna ser ut borde det till 100% spridit sig till gipsen.

Om det finns virke kvar i reglarna skulle jag ha proppat fast dom i betongen igen. Borrat rakt genom gipsen och skruvat fast dom. Vill du göra en större operation får du plocka ner allt och sätta någon glespanel i taket istället. Gips och vatten hör inte ihop.
Hmm .. så kan det nog vara att de använt kassa reglar från början.

Jag fick intrycket av att det var ganska nygjort när vi köpte för 5 år sedan.

Kanske har de återanvänt gamla reglar till nya gipsskivor innan försäljning?
 
Men om det läcker så kommer det ju mögla och ruttna igen, plåtregel kommer ju inte stoppa läckaget... Nä riv bort allt o lägg pengar på andra sidan av taket där det läcker...
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Men om det läcker så kommer det ju mögla och ruttna igen, plåtregel kommer ju inte stoppa läckaget... Nä riv bort allt o lägg pengar på andra sidan av taket där det läcker...
Fast det kan ju inte läcka om gipsen är i nyskick efter 5 år. Däremot kan betongen vara fuktig så det sprider sig till träreglarna. Jag skulle tagit en fuktmätare och kollat läget med träreglarna till att börja med. Känns inte sannolikt att dom är fuktiga om gipsen är fin överallt.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Fast det kan ju inte läcka om gipsen är i nyskick efter 5 år. Däremot kan betongen vara fuktig så det sprider sig till träreglarna. Jag skulle tagit en fuktmätare och kollat läget med träreglarna till att börja med. Känns inte sannolikt att dom är fuktiga om gipsen är fin överallt.
Sant
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Såhär är datumet skrivet. 2015 eller 2001?
 
  • En byggskiva med text och datum "01.03.15" mot en stenmur, undrar om året är 2015 eller 2001.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Visning var 2015 tidigt i juni ...
 
Rickard.
Finns det någon som helst anledning att du vill ha gips där? Verkar inte direkt tillföra något estetiskt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.