Mitt garage tak från -75 behöver lite fix eftersom det har börjat läcka. Det är ett papptak med vädigt lite lutning på runt 4-5 grader. I dagsläget går takavrinningen inuti garaget och runt den har det börjat läcka, har tänkt kringgå denna och montera hängrännor och då behöver jag byta till ett plåttak. Hade tänkt regla upp på befintligt papp för att öka lutningen lite till och montera råspont, papp och därefter plåten. Är det en korrekt montering eller hur hade ni gjort? Eller ska man skippa råsponten?
 
Jag skulle nog ta bort den gamla pappen. Inte idealiskt med trä som finns mellan två mer eller mindre ångtäta skikt. Kolla önskvärd taklutning i förhållande till plåtvalet.
 
Det gör inte. Bara papp (ev. protan, etc) på flacka tak.
 
wrobel.se wrobel19 skrev:
Det gör inte. Bara papp (ev. protan, etc) på flacka tak.
Kommer det inte att funka med plåt på den lutningen?
 
nej, tyvärr
 
Det beror på vilken sorts plåttak du pratar om. På den taklutning du har idag fungerar bara bandtäckning. Kan du öka taklutningen till 8 grader kan du använda t.ex. Plannja Trend (klicktak). Från 10 grader finns det fler typer av korrugerad plåt som fungerar. Från 14 grader fungerar det mesta i plåtväg.
 
  • Gilla
wrobel.se
  • Laddar…
bandtäckning med kopparplåt :) Bandtäckning med stål - från 6 grader.
 
Tänkte mig tp20 korrugerad, då måste jag öka vinkeln mera.
 
  • Gilla
pappel
  • Laddar…
wrobel.se wrobel19 skrev:
bandtäckning med kopparplåt :) Bandtäckning med stål - från 6 grader.
De blir för avancerat för en annan att göa som egen projekt :)
 
De menar jag :) Vad har du för garagebredd?
 
Kolla på de olika tillverkarnas hemsidor. Minimilutning varierar. Plannja har faktiskt 5,7 grader för sin TP 20, men det känns ansträngt.
 
  • Gilla
kitco och 1 till
  • Laddar…
wrobel.se wrobel19 skrev:
De menar jag :) Vad har du för garagebredd?
4,6m hade tänkt använda en 5m plåtbit utan att skarva
 
J justusandersson skrev:
Kolla på de olika tillverkarnas hemsidor. Minimilutning varierar. Plannja har faktiskt 5,7 grader för sin TP 20, men det känns ansträngt.
Borde det inte underlätta om det är hela längder? Då är det minimalt med ställen det kan läcka in på.
 
Rickard.
Trp20 med så låg lutning är väl knappast någon förbättring av taket utan ett sidosteg i bästa fall.

Förklara varför du behöver byta till plåt iom hängrännor? Eller menar du vill kanske.

Är avvattningen okej och bara läker i anslutning mellan papp och brunn så kan en enkel omläggning vara lämpligare i min mening. Välj en seriös firma så får du 10år garanti och håller det 10 så håller det 40 till
 
Redigerat:
Tänkte att jag vill ha ett underhållsfritt tak och slippa badda på asfalt varje sommar. Taket är konstruerat som en bassäng och all vatten rinner inte till avloppet utan sammlas kvar på vissa ställen tills solen torkar bort vattnet.

Det jag inte förstår är hur plåt som är homogent kan vara värdelöst som tak i denna vinkel? De ända som skulle vara en risk är väl skruvhålen, eller??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.