Hej

Har ett garagetak som är gjutet i betong, sen ligger det någon takpapp på och över det är det en trätrall som används som uteplats. Idag när jag gick ut för att hämta en sak så rann det in vatten i garaget, längsmed en stålbalk.

Som ni kan gissa så är det väldigt liten lutning på taket.

Vad göra?

Gissar att det är att skruva bort trätrallen och byta takpappen?

Vad ska man lägga för papp?

Om jag har förstått de rätt efter att kolla runt lite så bör man??
1. Ta bort befintlig papp
2 Lägga på en asfaltsprimer
3. Underlagspapp.
4. Ytpapp


Är detta rätt ?
Vilken typ av papp ska jag ha?
Har ni andra förslag ?

Tacksam för tips o råd, samt ställ gärna frågor om jag har varit otydlig eller information saknas.
 
Börja med att ta bort så du kan inspektera, sen kan man veta vad som behöver göras.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
[länk]
Hur slitstark är denna gummiduk? Går det att lägga en trätrall ovanpå denna duk?
 
Tomture61
M Majaji44 skrev:
Hur slitstark är denna gummiduk? Går det att lägga en trätrall ovanpå denna duk?
Hör med företaget jag tipsade om . Grejen är att du måste använda gummiduk som är tät mot väta .
 
Jag har en trätrall på en liknande gummiduk. Enligt de jag anlitade så håller den mycket bättre än takpapp. Å andra sidan så har de liknande duk på taket på mitt jobb, den har läckt i 20 år nu. Nya lagningar hela tiden...
...men hemma hos mig är förutsättningarna mycket bättre, inte en massa håltagningar för dieselgeneratorer mm, det är nog sådant som är problemet, inte duken i sig.

Iom att du skall lägga altan igen så kommer den ju inte utsättas för någon mekanisk nötning alls. Jag lade remsor av överbliven duk under reglarna på den täta duken för att ännu mer minska den mekaniska påverkan på duken.
 
  • Gilla
Majaji44
  • Laddar…
Har nu tagit bort altangolvet, men kan inte se några uppenbara hål eller skador på takpappen.

Vad tror ni är bästa och billigaste lösningen? Lägga på asfaltskit på alla skarvar och ny takmassa ?

Eller vad tror ni?
 
  • Borttaget altangolv som visar träbjälklag och takpapp under, utan synliga skador eller hål; blå arbetsmatta till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Är det inte en väldigt dålig konstruktion så kan du fortsätta riva bort reglarna och ta in en pappläggare som lägger på ett lager papp.

Du har modern takpapp så hittar du skadan så kanske det går att laga lokalt men jag skulle inte rekommendera det, det sättet som trallen är uppallad på är katastrofalt dålig och är en trolig anledningen till läckaget.
 
  • Gilla
Pyka och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Är det inte en väldigt dålig konstruktion så kan du fortsätta riva bort reglarna och ta in en pappläggare som lägger på ett lager papp.

Du har modern takpapp så hittar du skadan så kanske det går att laga lokalt men jag skulle inte rekommendera det, det sättet som trallen är uppallad på är katastrofalt dålig och är en trolig anledningen till läckaget.
Jag hade skrivit ett inlägg med ungefär samma innehåll som du, det enda jag har att tillägga är att man bör ha kilar under hela regelns längd med frekventa ur-tag så att vatten kan komma igenom, allt för att minska punktbelastningarna. Sedan bör man ha cellplast/duk av något slag under dessa kilar för att än mer minska risken för hål i pappen. Asfalt är ett material som ger med sig, så punktbelastningar är verkligen inte bra...
 
Rickard.
Ja precis, helst lägger man reglarna i lutningen riktning så man inte behöver några uttag alls men annars får man lösa avrinningen med så lite påverkan som möjligt. Terassfötter är också godkänt men då får man använda lite sunt förnuft så belastningen sprids jämt(dvs många av dom), branchpraxis är att man lägger en lös remsa/bit papp av samma kvalité som taket under allt
 
Rickard. Rickard. skrev:
Ja precis, helst lägger man reglarna i lutningen riktning så man inte behöver några uttag alls men annars får man lösa avrinningen med så lite påverkan som möjligt. Terassfötter är också godkänt men då får man använda lite sunt förnuft så belastningen sprids jämt(dvs många av dom), branchpraxis är att man lägger en lös remsa/bit papp av samma kvalité som taket under allt
Man kan ju lägga en 15x15 brädbit under också (med papp eller liknande under denna) så att man fördelar trycket, men små klossar är ju som gjort för att skapa problem (vilket troligen är orsaken i detta fallet också).
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Enligt förra ägaren så hade de precis lagt ny papp ovanpå den gamla pappen och sen lagt dit trallen. Så jag gissar att den inte är att rekommendera att lägga ytterligare ett lager av papp?

De är inte så stor lutning på taket heller, så om man lägger 15x15 bitar under är det inte stor risk att det samlas löv och övrig smuts kring dessa så att det samlas vatten här?


En annan tanke: Är klinker ett bra alternativ ?
 
Rickard.
Det spelar ingen roll hur många lager det är bara det översta är tätt, tillslut kan det bli för tungt med många lager (främst på stora tak) men det är knappast något att oroa sig för här.

Att det samlas lite vatten och skit skadar om nånting bara altanen vilket inte är ett problem i jämförelse mot att taket läcker...

Klinkers är ett dyrt men lite häftigt alternativ, dom två vanliga alternativen med papp (som då såklart ändå måste vara 100% tätt) är antingen stora plattor på plastfötter eller en övergjutning av betong och sen klinker. Det första alternativet är något jag gärna skulle ha om jag hade haft möjligheten hemma.
 
Redigerat:
Om man lägger papp igen, ska man då lägger underlagspapp först och sen ytpapp? Eller vad för papp rekommenderas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.